Anderledes

Jeg er en af de ældste i min klasse og min penis vokser ikke. Jeg har fået hår på den og under armene min stemme er gået i overgang men det er pisse irriterende at den ikke gider at vokse. Jeg vokser heller ikke selv særlig meget. Når jeg er ved at flirte med pigerne i min klasse og de andre bliver jaloux går de bare hen og siger “du har alligevel ikke en chance når din pik kun er 3 cm” og når jeg så prøver at forsvare mig selv siger alle de andre drenge bare “den er jo sygt lille” og jeg er ved at være træt af det.

Dreng, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Dreng på 14 år

Jeg kan godt forstå, at du er ved at være træt af de andres kommentarer omkring din penis.

Der sker utroligt meget med ens krop, når man er på din alder. Nogle udvikler sig tidligere end andre, så de er helt normalt at man ikke ser ens ud. Det kan fylde ekstremt meget i ens hoved, hvorfor det er vigtigt at få talt om det. Derfor er det mega sejt, at du har haft mod på at dele dine tanker og oplevelser med os.

Jeg kan se på din alder at du er kommet i puberteten. Du skriver også, at du faktisk har fået hår dernede, hvilket også er et tegn på, at du  er i puberteten. Hos drenge vokser penisen gennem hele puberteten. Derfor kan du faktisk ikke på nuværende tidspunkt sige noget om, hvor ”stor” eller ”lille” din penis bliver i fremtiden.

Det er først når man er imellem 17-20 år, at man kan begynde at sige at ens penis er fuldt ”udvokset”. Vidste du godt det?

Derudover, så skal man huske på, at ens penis har 2 størrelser. Den har en størrelse når den er slap og en anden når den bliver stiv. Oftest er det sådan, at hvis man har en mindre penis i slap tilstand, så vil den vokse ret meget når den bliver stiv. Har du forsøgt at undersøge dette? En penis kan vokse fra 0-15 cm, fra slap til stiv tilstand. Det er ret meget!

Derfor synes jeg, at du skal tage den helt med ro. Drengen fra skolen ved åbenbart ikke bedre.

Jeg bider mærke i, at du flirter og snakker med pigerne. Det lyder ekstremt skønt. Det synes jeg, at du skal blive ved med. Lad dig ikke slå ud af, at de andre drenge kommer med dumme kommentarer. Måske er det bare fordi, at de er misundelige på, at du rent faktisk tør snakke med pigerne? Har du tænkt over det?

Iøvrigt vil jeg sige, at hvis du føler, at drengenes kommentarer bliver for meget, så er det altid godt at snakke med en skolelærer omkring dette. Din skolelærer er ansvarlig for, at alle trives i klassen og at det ikke liver talt grimt. Måske vedkommende kan sætte en stopper for de dumme kommentarer. Kunne du have mod på dette?

Hvis du er interesseret i at læse mere omkring penissen størrelse, udvikling osv, så kan du tjekke en side ud, som hedder PrivatSnak. Jeg linker til den her. Der står rigtig mange gode og brugbare råd. Man kan også skrive, chatte og ringe til dem, hvis man har spørgsmål. Du kan også tjekke her https://www.sexlinien.dk/emneside-drenge/maends-kroppe/pikstoerrelse.aspx

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.