Brev
Alt for forvirret over livet
Hej BørneTelefonen 🙂
Jeg er en pige på 14 år, vejer 51 kg, er ca. 1,58 cm høj og jeg et meget forvirret over min krop :((
Jeg har tynde arme, men jeg har en lille delle forneden af maven(og på siden), lidt fedt foroven på lårene og så har jeg et rundt hoved med en lille dobbelthage, dog har jeg ingen bryster og en flad røv.
De fleste i min klasse af pigerne har bryster og fyldig røv, og er okay tilpas tynde og jeg mener virkelig ingen af dem har en dobbelthage når de sidder normalt, som jeg har :((
Da jeg var 12-13 gik jeg på kur, jeg tabte mig i ansiget, på maven, armene og brysterne. Kan det have resulteret i at jeg i dag ligner en 12 årig? Og kan ens dobbelthage forsvinde når man er færdig udviklet?
Håber virkelig i vil svare, da jeg ikke føler jeg kan snakke med andre om dette personlige emne 🙂
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Jeg kan sagtens forstå din forvirring. Som du selv er inde på, så udvikler alle sig i hver sit tempo. De fleste kvinder har en bule på maven, over underlivet. Det er helt naturligt og hører med til at have en kvindekrop med former.
Den krop og de tal, du beskriver, er helt naturlige og ikke forkerte. Du vil udvikle dig meget i de næste år og vil sikkert opleve, at den lille dobbelthage forsvinder, og at dine bryster og røven forandrer sig.
Det er normalt, at være forvirret omkring sin krop og udvikling i din alder. For det er lige præcis i denne periode, at man er mest kritisk overfor sig selv, og nogle gange også overfor andre. Måske specielt fordi vi udvikler os i forskelligt tempo, og derfor ser forskellige ud fra hinanden. Du kan være helt sikker på, at mange af de andre piger i klassen sidder med lige præcis den samme følelse, som du sidder med nu - nemlig, at de ser nogle ting ved dem selv, som de ikke bryder sig om. Og nogle ting ved andre, som du meget bedre kan lide.
Det kan være, at det er noget I skal tale om i klassen, hvis ikke I har gjort det? Måske jeres idrætslærer eller sundhedsplejerske kan hjælpe jer.
Men selvom det er normalt og naturligt at man er forvirret, skal det ikke fylde så meget, at man bliver ked af det og har svært ved at tænke på andet.
Derfor bliver jeg også lidt bekymret for, at du som 14-årig allerede har været på kur, da det er meget tidligt. Du skriver, at du var på kur som 12-13 årig og spørger, om det kan have en betydning for hvordan du ser ud nu. Det er svært for mig at svare på, for jeg ved jo ikke noget om kuren. Måske skal du snakke med din læge eller sundhedsplejerske, hvis du gerne vil have nærmere svar på det. Du kan også tale med lægen om de tanker, du har om kroppen.
Det er selvfølgelig vigtigt for kroppens udvikling og udstråling, at man bevæger sig og spiser nogenlunde sundt og varieret.
Al sport hvor du får rørt dig godt og får brugt dine muskler, kan hjælpe dig med at opbygge en god stærk og sund krop. Måske kan du finde en sport du syntes om? Det kun være volleyball, fodbold, dans eller noget helt andet.
Jeg håber, at du kan begynde at holde af din krop som den er. For den er helt normal.
Jeg tænker, at det bedste du kan gøre er, at øve dig på at værdsætte din krop lidt mere. Jeg ved godt, at det er nemmere sagt end gjort, men jeg tænker, at det godt kan lade sig gøre, hvis du vil arbejde med det.
Måske kan du finde noget ved din krop, som du godt kan lide? Det kan f.eks. være dit hår, dit smil, dine ben eller noget andet. Du kan skrive de ting ned og sætte papiret op et sted på dit værelse, hvor du ser det hver dag.
Se på dig selv som et helt menneske, der har mange forskellige nuancer. Du har helt sikkert en masse godt at byde på.
Mange tak for dit brev, der så godt sætter ord på den forvirring som utrolig mange piger har.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen