Brev
ægløsning uden menstruation?
hej,
jeg er en pige på 14, som ikke har fået menstruation endnu
problemet er bare, at min kæreste og jeg har talt om, at vi gerne snart vil have sex sammen, vi vil selfølgelig bruge kondom. men jeg vil helst ikke blive gravid.
så jeg vil gerne høre om man kan få ægløsning og muligheden for at blive gravid, hvis man ikke har fået menstruation?
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 14-årige pige,
Hvor er det dejligt at høre, du har fundet en sød kæreste, som du kan tale åbent med. Det er nemlig vigtigt, når man begynder at skulle have sex, at I føler jer trygge sammen.
Ligesom det er vigtigt, at I beskytter jer, når I har sex – som du også selv skriver, at I vil.
Jeg kan godt forstå, at man kan blive nervøs, når det kommer til graviditet og derfor gerne vil være helt sikker.
Når du både beskytter dig med kondom og ikke har fået menstruation endnu, så er der en meget lille chance for, at du bliver gravid.
Det er nemlig sådan, at menstruation kommer som et resultat af ægløsningen.
Når man har haft ægløsning, og ægget ikke er blevet befrugtet, så sætter det sig ikke fast til livmoren.
Når der ikke er et befrugtet æg i livmoren, så bliver det tykke væv i slimhinden afstødt, omkring 14 dage efter ægløsningen.
Denne afstødning er det, som vi kender som menstruation.
Så ægløsning og menstruation hænger sammen.
Det er derfor usandsynligt, at man har ægløsning uden menstruation.
Af samme grund er det også usandsynligt, at man kan blive gravid, når man ikke har haft sin første menstruation.
Det er det dog alligevel altid vigtigt at beskytte sig med f.eks. kondom – både så man ikke bliver gravid, og så man ikke bliver smittet med kønssygdomme.
Jeg håber, at det gav lidt ro. Hvis ikke, så er du velkommen til at kontakte os på nummeret 116 111 eller måske du får lyst til at ringe til Sexlinien på 7020 2266.
Kærlig hilsen,
BørneTelefonen