Brev
10-årig for evigt?
Hej. Jeg er ret frustreret over mit udseende. Jeg er 15, men ligner en på 10 år. Jep, 10 år! Ingen bryster, ingen hår under armene eller ‘dernede’, ingen menstruation.. Da jeg var 10-11 år stoppede min vækst pludselig. Jeg er kun vokset 5 cm de sidste 5 år. Jeg har gået til læge med det i 4 år nu, og de ved ikke hvad der er galt. Det gør mig frustreret, enormt frusteret! Jeg har været igennem utalige unersøgelser. Jeg er så ked af det! Jeg kan ikke passe det tøj mine veninder går i. Jeg bliver konstant mindet på at jeg ligner en 10-årig. Jeg har mistet en kæreste på grund af dette. Jeg får blikke til fester, så jeg kommer ikke til fester med mine venner længere. Jeg kæmper hver dag, for at opretholde min appetit på livet, og ber til Gud om at der en der sker noget!
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, at du er helt vildt frustreret over, at din udvikling ligesom er gået i stå.
Jeg kan jo desværre hverken trylle menstruation, bryster eller hår på kroppen frem, men jeg tænker lidt, hvad lægen har sagt, når du nu har været til alle de undersøgelser..? Har du snakket med lægen om, at det faktisk går dig rigtig meget på, gør dig ked af det i hverdagen og begrænser dig i at gøre de ting, du gerne vil? Jeg tænker, at lægen måske kan henvise dig til en psykolog, så du kan få talt ud om, hvordan du har det, og måske give dig nogle redskaber til at fokusere på nogle af de gode ting frem for alt det dårlige... Hvad tænker du om det?
Hvis du får en form for hormonbehandling, er chancen for at "indhente" udviklingen ret god (så vidt jeg ved), men det kan stadig være hårdt at vente på det - især nu hvor fester, kærester og udseende fylder rigtig meget. Nogle gange glemmer lægen måske lidt den psykiske del, men koncentrerer sig om at behandle den fysiske del... Så jeg tænker, det kunne være rart for dig at få snakket med en, som forstår hvordan det er at have det på den måde.
Hvis du har lyst til at vende det med en voksen, før du går videre med det, er du mere end velkommen til at ringe ind til BørneTelefonen på 116 111 eller skrive til UngeChatten.
De bedste hilsner
BørneBrevkassen
Få flere råd og hjælp til Kroppen
I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.
På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.
Kender du privatsnak.dk?
privatsnak.dk kan du se film og læse om:
• Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
• Hvad gør man, hvis man får bumser?
• Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
• Hvornår har man sex første gang?
• Hvordan sætter man et kondom på?
… og mange andre spørgsmål.