Brev
1 Testikel
Hej BørneTelefonen
Jeg er en dreng på 15. Jeg har i MEGET lang tid gået og undret mig over noget.
Det er fordi, siden jeg blev født har jeg altid kun haft 1 testikel i min pung. Grunden var at den ene testikel aldrig faldt ned i min pung og derfor valgte man da jeg var 8 år at opererer den ud gennem et lille snit i lysken. Det betyder at jeg i dag kun har 1 testikel i min pung.
Jeg ved at det nok ikke er noget jeg kan gøre nu, men når jeg bliver 18 år gammel, er det så muligt at kunne få lavet en “nummer 2 testikel”?
Jeg ved det lyder underligt, men jeg har et ønske om at have 2 testikler i min pung og jeg er meget i tvivl om, om det er muligt at få lavet sådan en slag operation eller lign.
Jeg vil meget gerne vide noget mere om det, så jeg håber i har mulighed for at giver mig lidt svar.
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej 15 årige dreng.
Hvor er det bare sejt du skriver ind. Det kræver vildt meget styrke at skrive ind, og fortælle omkring ens liv. Respekt herfra. Du skal vide jeg rigtig gerne vil hjælpe dig med at få noget mere information.
Jeg tænker faktisk, at slet ikke er underligt at have det ønske. Det er helt normalt man gerne vil være ”hel” og være som de andre. Så dine tanker og følelser er helt okay, og de skal have lov til at være der. Du er nu i gang med at handle på dem.
Ud fra hvad jeg ved, så er det muligt at få opereret en ind. Altså en kosmetisk testikel, der ligner og giver følelsen af at have to. Det er vist en blød, saltvandsfyldt protese, der kun anvendes til kosmetiske formål, og som efterligner den naturlige testikels udseende og fornemmelse.
For at få et helt præcist svar, så få en snak med din læge eller skriv til din læge om det. Din læge ved det og kan fortælle om muligheder - om og hvornår, det er muligt at få operationen. Du kan finde din læges nummer og addresse på dit gule sundhedskort.. Så kan du ringe og få en tid - eller se om din læge også har en mail eller webkonsultatio, du kan skrive til.
Hos lægen kan du så få en god snak omkring mulighederne, samt hvad det ville betyde for dig osv. Det jo nogle rigtig gode overvejelser du har. Er det mon nogle tanker du har delt med dine venner? Eller dine forældre? Jeg tænker, det kan være en god måde at få nogle andre tanker og idéer til hvad der skal ske.
Jeg er ikke i tvivl om, at du nok skal få noget mere viden, og få taget en god snak med din læge, som kan hjælpe dig videre.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen