Brev
Føler mig som en dreng?
Hej
Jeg er en 12 årig pige.
Jeg føler mig som en dreng men har svært ved at sige det, til mine forældre, venner og familie.
Jeg klæder ik om med pigerne i skolen det gør jeg i et lille rum mellem pige omklædningen og drenge omklædning.
Men jeg har svært ved at sige at jeg føler mig som en dreng og ville kaldes noget andet.
Hvad gør jeg?
12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej 12-årige
Jeg fornemmer, at du virkelig synes det er svært at fortælle andre, hvordan du har det. Derfor vil jeg også bare starte med at understrege, hvor sej du er! Det er godt, at du fandt modet til at skrive til os.
Du er ikke alene
Her på BørneTelefonen snakker vi med flere børn og unge, der har det ligesom dig. Jeg kan forsikre dig om, at du ikke er alene i dine følelser og opdagelser.
Mange af dem fortæller, at det er svært at sige højt. De kan være bekymrede for hvordan andre mon vil reagere. Måske har du det også sådan?
Det vigtigste at huske på er, at du har ret til at være dig selv og blive accepteret for den du er. Men jeg ved fra andre, at det ikke altid er lige let at huske på.
Især, hvis man kun har båret rundt på det hele selv. Når man går alene, kan frygten vokse sig rigtig stor og så kan det blive sværere at forestille sig, at andre måske faktisk bare vil acceptere, hvem man er.
Nu ved jeg ikke så meget om dig eller din omgangskreds, men andre børn og unge deler også rigtig gode oplevelser med os. De fortæller os, at de har fundet nogen, der forstår dem og som støtter dem i at være sig selv. Måske kan det blive sådan for dig, hvis du siger det højt!
I dag lærer flere og flere heldigvis, at forene sig med og være stolte af deres seksualitet og/eller kønsforståelse, og som lever et liv, hvor de er glade og stolte af at være den, de er.
Hvordan kan du sige det?
Er der mon nogen, der ved det bare en lille smule? Du beskriver, at du ikke bader med de andre. Måske har du allerede delt lidt om, hvordan du har det? Fx med en ven eller din idrætslærer?
Nogle gange kan det føles tryggere at starte med at fortælle lidt og så lidt mere, når man mærker, at den anden er rar at tale med. Husk på, at du ikke behøver at fortælle det til alle.
Tag et skridt ad gangen, og start fx med et enkelt familiemedlem eller en god ven. Du kan også øve dig på os, hvis det kunne være rart. Det er faktisk ret mange børn og unge, der bruger os til.
Du ringer bare på 116111. Vi har åbent altid – og vi kan også hjælpe dig, hvis du ikke ved, hvem du skal sige det til.
Du kan også skrive et brev
Hvis du synes det er svært at sætte dig ned og tale med din familie og venner, kunne du så måske have mod til at skrive et brev, som du kan læse højt for dem?
Måske kan det gøre dig tryg i situationen at have det at støtte dig til og læse højt fra, og samtidig glemmer du ikke noget, som er vigtigt for dig at få sagt.
Vi har samlet nogle gode råd, hvis du har brug for hjælp til, hvad du kan sige. Dem finder du her.
Andre, der kan hjælpe dig!
Hvis du har mod på det, kan du prøve at kontakte din læge, eller sundhedsplejersken på din skole. De kan måske også være gode at snakke med. De har måske endda snakket med flere andre, der har det som dig.
Måske de også kan hjælpe dig med, hvordan du bedst muligt får talt med din familie og venner om det.
FSTB – Foreningen for støtte til transkønnede børn tilbyder telefonrådgivning til børn og unge, der ønsker viden om køn og identitet.
De er vant til at snakke med unge, som ligesom du, ikke helt ved. hvordan du får det sagt til din familie og dine venner. Og har andre tilbud, hvor du fx kan tale med andre børn og unge.
Du får hjælp og støtte af andre, som måske også har haft svært ved at sige det. Her kan du nemlig møde rådgivere, der har stået i det samme som dig.
Du kan altid ringe til os på 116 111. Vi har åbent døgnet rundt.
Igen vil jeg fortælle dig, at jeg beundrer din styrke. Du er en modig og stærk person, og du har ret til at være den du er og blive passet godt på.
Kærlige hilsner fra BørneTelefonen.