Brev
Undgår idræt
Hej Brevkasse
Jeg er en dreng på 13
Jeg er biologisk en pige, og er lige kommet hen på en ny skole, hvor nogle af mine venner fra min paralklasse ikke ved at jeh biologisk er en pige.
Men sagen er den, at man jo ikke kan undgå at have idræt, og vi har idræt sammen med den klasse hvor mange af mine venner, som ikke ved at jeg biologisk er en pige, går.
Jeg har undgået at have idræt, og kommet med undskyldninger til lærene, da jeg er bange for at de skal finde ud af det. Jeg ved at de vil behandle mig anderledes.
Jeg prøver at holde det skjul, men det gør ondt i maven at stå at lyve lærene og mine forældre op i hovedet. Jeg har overvejet at snakke med vores lærer om der var en mulighed for et eller andet, men jeg er bare så bange for at de venner fra den anden klasse spørger hvorfor jeg ikke inde i drengenes omklædningsrum, eller endnu være, måske ser mig gå ind eller ud af pigernes omklædningsrum.
Hjælp!
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej dreng på 13 år.
Jeg kan godt forstå, at du synes det er ubehageligt at skulle lyve over for lærerne og dine forældre. Hvad mon du gjorde på din gamle skole, når I skulle have idræt? Havde I en plan for, hvordan du kunne være med til idræt, uden at skulle have ondt i maven over omklædningen? Hvis I havde det, kunne du så bruge den plan på din nye skole?
Det kræver selvfølgelig, at du fortæller lærerne, at du biologisk er en pige. Jeg tænker, at du har noget erfaring med at fortælle andre om det. Det lyder på dig som om, at din gamle klasse og din nye klasse godt ved, at du biologisk er en pige. Hvordan har du fortalt dem det?
En idé kunne være, at du snakker med dine forældre om, at du er kommet til at lyve for at passe på dig selv. Hvis du fortæller, at du ikke har lyst til at lyve mere, kunne det så ikke være, at dine forældre ville hjælpe dig med at fortælle lærerne det? I kunne sammen få lagt en plan, så du kunne få fortalt det til din parallelklasse. Det hele skal selvfølgelig foregå i et tempo, der er rart for dig. Måske kunne du få lov til at klæde om lidt før de andre? Det er bare et forslag, det kan være du selv har nogle bedre idéer.
Alle mennesker kommer til at lyve på et eller andet tidspunkt. Så hvis du får snakket med dine forældre om det, så skal du slet ikke have det dårligt over, at du har løjet. Jeg kan godt forstå, at du er kommet til det. Nu hvor der er nogen på dine nye skole, der ikke ved alt om det.
Det kan være de andre vil behandle dig lidt anerledes i starten. Men det er måske fordi de ikke rigtig ved, hvad det konkret betyder, fordi de ikke ved noget om det. De aner måske heller ikke, at du biologisk er en pige, så måske de også bliver overrasket. Når man bliver overrasket, så skal man nogen gange lige have lidt tid til at finde ud af, hvordan man skal reagere. Efter lidt tid, så tror jeg, de finder ud af, at du er fuldstændig den samme person. Så det er jo faktisk ikke så vigtigt om man er en dreng eller en pige.
Kærlig hilsen BørneTelefonen.