Trans..

Hej, jeg er en ‘pige’. Jeg ved virkelig ikke rigtig hvad jeg skal gøre, jeg har i mange år vidst at jeg er en dreng og ikke pige, men først for et par måneder siden selv accepteret det. Jeg følger en dreng på TikTok han er også trans og han er sådan set mit ‘safe place’ når han går live føler jeg intet men glæde jeg glemmer helt at jeg ikke passer ind for normerne, at folk så mener at jeg kun er trans fordi han er, er noget andet…

Den seneste måneder er det som om mine bryster er vokset og ubehaget om min krop som ikke er min men en piges er blevet meget større, jeg har ikke haft mulighed for at få en binder både fordi jeg ikke er sprunget ud og simpelthen ikke har pengene…

Har ingen ide om hvor jeg skal gøre af mig selv, skal jeg bare klæde mig som pige og skjule det eller hvad skal jeg?

15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 15-årige,

Du har mange gode overvejelser, og jeg kan kun forestille mig, at de mange tanker og følelser, du oplever lige nu, må fylde rigtig meget. Derfor er det virkelig kun godt, at du tager lidt hånd om dig selv, og at du har valgt at skrive herind.

Jeg kan godt forstå, at det er forvirrende, når din krop nu gennemgår en udvikling som ikke passer til din følelse af hvem du er, og hvilket køn, du har.

Der tænker jeg også bare, at det lyder rigtig rart og dejligt, når du skriver om den glæde, du oplever, når du ser drengen på TikTok, der er trans. Jeg forestiller mig, du her er i et slags rum, hvor det er nemt og simpelt at være. Et rum, hvor der er plads til hvem du er, og hvem du føler dig som. Også fordi du netop skriver, at du her føler glæde. Det er virkelig en god ting.

Du skriver dog også, at andre mener, at den her dreng er den eneste grund til, at du selv mener, du er transkønnet. Jeg overvejer, om det måske kunne være en idé, at du næste gang, det på den ene eller den anden måde kommer frem igen, spørger ind til det.

Du kan for eksempel spørge: Er det virkelig noget, du tænker? Og, hvorfor tror du det?

Du kan måske samtidigt fortælle de her andre, at det kan føles ubehageligt, når andre mennesker på den måde gør sig kloge på ens egen oplevelse af, hvem man selv er, og hvad man føler i en given situation. Sådan, er det i hvert fald for rigtig mange andre. Det kan nærmest føles som om, man bliver gjort helt usynlig eller uvirkelig. Det ved jeg ikke, om du kan genkende?

Du spørger, om du skal klæde dig ’som pige og skjule det’. Jeg tænker, du her mener at skjule, hvordan du har det og hvordan du oplever dig selv.

Det er vanskeligt, hvis ikke umuligt, at skjule og gemme hvem vi er. Det bliver det i hvert fald, hvis vi samtidigt gerne vil leve et trygt, rart og fuldt liv. Et liv, hvor vi både kan være der for os selv og for andre. Et liv, hvor vi har plads til livet.

Du fortjener at leve dit liv på den måde, der giver dig mest glæde og frihed.

Og jeg ønsker for dig, at du finder en vej, der også er omringet af mennesker, der støtter dig, hvor du kan mærke livet og udvikle dig igennem det hele og blive en så stærk og sand udgave af dig selv som overhovedet muligt.

Måske, du kan finde noget hjælp og støtte i nogen af de mennesker, du har tæt på dig? Måske en af dine forældre, en ven eller veninde eller en underviser?

Hvis du godt kunne ønske dig den støtte, men du måske tænker, det er en svær samtale at begynde på, så kunne det måske være en fin idé at skrive dine tanker ned i et brev. Du kan finde hjælp til, hvordan man kan skrive de lidt svære breve her.

Du kan også henvende dig til LGBT+ UNGDOM, som er en afdeling af LGBT+, du kan finde her:  https://lgbtungdom.dk/.

LGBT+ står for Landsforeningen for bøsser, lesbiske, biseksuelle, transpersoner og andre, der bryder med normerne for køn og seksualitet. LGBT+ og LGBT+ UNGDOM er fællesskaber, og et rigtig godt eksempel på, at der findes steder, hvor der er plads til os alle sammen.

Jeg tænker, at det kan være interessant for dig (også) at se nærmere på https://lgbt.dk/aura/

Her vil der være mulighed for, at du kan finde endnu flere, der har været eller lige nu står midt i en situation, der minder rigtig meget om din egen.

Jeg tænker her at slutte mit svar til dig af med at skrive en lille huskeregel, jeg også selv bruger indimellem: gør, hvad du har lyst til, gør dig selv glad, så længe du ikke med vilje gør skade på andre.

Vi kan ikke altid forhindre, at vi gør andre kede af det eller forvirrede. Men så længe vi tænker over de ting, vi gør, tager et ansvar for os selv og viser lidt omsorg for andre, så må vi også gerne gør os selv glade.

Du har virkelig vist en styrke ved at skrive herind. Den styrke håber jeg, at du også i fremtiden kan finde frem. Jeg håber, den kan give dig mod til at udforske dig selv og til at fortsætte din rejse henimod et glædesfuldt liv.

Du er altid velkommen til at kontakte BørneTelefonen igen også ved at ringe, sms’e eller chatte med os på BørneTelefonen på: 116111.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

få flere gode råd og hjælp til køn og identitet

Er du i tvivl om, hvilket køn du identificerer dig som? Måske du allerede ved det, men er nervøs for at fortælle det?

Her på siden kan du få gode råd og hjælp til at sige det højt. Du kan også teste din viden om de forskellige kønsidentiteter.

læs og giv råd til at springe ud

Vil du gerne fortælle din familie og venner om din seksuelle orientering?

Her kan du få andre børns gode råd til, hvordan du kan gøre det. Du kan også dele dine egne oplevelser og gode råd.

Køn og identitet Andre der hjælper

FSTB

Rådgivning til transkønnede børn og unge om køn og identitet
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

LGBT+ Danmark

Rådgivning om seksuel orientering, kønsidentitet og seksualitet