Brev
Tøjmærker
Hej Brevkasse
Jeg er næsten lige kommet ind i en ny klasse. Den er virkelig god, rolig og koncentreret i fagene, og pigerne er søde og venlige. Men den ene pige, går virkelig meget op i design og mærker, og er vildt forkælet. Hver dag skal vi gætte hvor hendes tøj er fra, og det er altid et eller andet Tommy Hilfiger, Abercrombie, Levi’s osv. Det er ekstremt irriterende synes jeg – altså, jeg har da også meget mærketøj og elsker, at man selv ved man har Calvin Klein på og føler sig ‘smuk’ i det. Men jeg fortæller aldrig til nogen at mine bukser er fra Levi’s, for det er jo komplet ligemeget for alle andre end mig selv.
Men nu synes jeg, det er så irriterende, at hende pigen ikke snakker om andet end hendes tøj og nye fjernsyn, og hvordan hun har bunker af designertøj derhjemme, som hendes mor har købt til hende. Jeg føler mig presset til også at fortælle at mit tøj også er designer tøj, bare for at få anerkendelse, men jeg vil ikke dømmes ud fra et mærke? Samtidig føles det forkert at fortælle at min cardigan kostede 1.000 kroner – det er jo bare pral, og det er ikke engang noget at prale af. Måske er det bare mig der er vokset op med for meget jantelov, men jeg bryder mig ikke om det – men samtidig føler jeg mig presset til at gøre det samme?
Hilsen Pigen
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Du er rigtig god til at sætte ord på, hvordan man pludselig kan stå i situationer, hvor man siger/gør ting, som man egentlig ikke er enig i.
Jeg synes, at du gør dig nogle rigtig gode overvejelser over, hvorfor du ikke har brug for at fremhæve dine tøjmærker på samme måde som din klassekammerat. Du beskriver, at du sagtens kan føle dig smuk, uden at du behøver at fortælle alle andre, hvilke mærker du går i. Det er en god og vigtig egenskab - det er også med til at fortælle mig, at du er en pige, som hviler i dig selv og har stærke værdier.
Hvorfor pigen i din klasse er så fokuseret på materielle ting, kan være svært at svare på. Med den alder I har taget i betragtning, kan det meget vel handle om identitet og selvværd.
Uanset hvad grunden er, så er det vigtigt at kunne holde fast i sig selv og huske på, hvad der virkelig har betydning her i livet. Det kræver mod og overskud at ”gå i mod strømmen”, men det kan også være en stor tilfredsstillelse af være tro over for sig selv. Samtidigt kan man også tænke, at vi har forskellige værdier og interesser. Det kan man stille spørgsmål til, diskutere og respektere.
Næste gang din klassekammerat begynder at snakke om sit nye dyre tøj, kan du overveje om det er noget du kan rumme ved at tænke ”godt jeg ikke behøver at tale om mine ting, for at føle mig godt tilpas”. Hvis det alligevel bliver for meget, kan du måske vælge at gå hen og lave noget andet…altså trække dig væk fra situationen. Du er nok ikke den eneste, som tænker, at det er lige i overkanten eller lidt ensformigt at høre om hver dag.
Når det så er sagt, så tror jeg at det ville være rigtig godt for alle i jeres klasse, at få taget en snak om værdier og identitet. Måske kunne jeres lærer lave et oplæg, som I alle kunne forholde jer til og diskutere. Det er en god måde, at få sat ord på sine meninger.
Du lyder til at være en stærk pige, som godt kan skelne mellem hvad du synes virkelig har værdi - derfor håber jeg, at du finder modet til at stå ved den du er, så du ikke fremover føler dig ”tvunget” til at gøre ting, som du ikke selv ønsker.
De bedste hilsner fra
BørneTelefonen