Tøjmærker

Hej Brevkasse

Jeg er næsten lige kommet ind i en ny klasse. Den er virkelig god, rolig og koncentreret i fagene, og pigerne er søde og venlige. Men den ene pige, går virkelig meget op i design og mærker, og er vildt forkælet. Hver dag skal vi gætte hvor hendes tøj er fra, og det er altid et eller andet Tommy Hilfiger, Abercrombie, Levi’s osv. Det er ekstremt irriterende synes jeg – altså, jeg har da også meget mærketøj og elsker, at man selv ved man har Calvin Klein på og føler sig ‘smuk’ i det. Men jeg fortæller aldrig til nogen at mine bukser er fra Levi’s, for det er jo komplet ligemeget for alle andre end mig selv.

Men nu synes jeg, det er så irriterende, at hende pigen ikke snakker om andet end hendes tøj og nye fjernsyn, og hvordan hun har bunker af designertøj derhjemme, som hendes mor har købt til hende. Jeg føler mig presset til også at fortælle at mit tøj også er designer tøj, bare for at få anerkendelse, men jeg vil ikke dømmes ud fra et mærke? Samtidig føles det forkert at fortælle at min cardigan kostede 1.000 kroner – det er jo bare pral, og det er ikke engang noget at prale af. Måske er det bare mig der er vokset op med for meget jantelov, men jeg bryder mig ikke om det – men samtidig føler jeg mig presset til at gøre det samme?

Hilsen Pigen

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år

Du er rigtig god til at sætte ord på, hvordan man pludselig kan stå i situationer, hvor man siger/gør ting, som man egentlig ikke er enig i.

Jeg synes, at du gør dig nogle rigtig gode overvejelser over, hvorfor du ikke har brug for at fremhæve dine tøjmærker på samme måde som din klassekammerat. Du beskriver, at du sagtens kan føle dig smuk, uden at du behøver at fortælle alle andre, hvilke mærker du går i. Det er en god og vigtig egenskab - det er også med til at fortælle mig, at du er en pige, som hviler i dig selv og har stærke værdier.

Hvorfor pigen i din klasse er så fokuseret på materielle ting, kan være svært at svare på. Med den alder I har taget i betragtning, kan det meget vel handle om identitet og selvværd.

Uanset hvad grunden er, så er det vigtigt at kunne holde fast i sig selv og huske på, hvad der virkelig har betydning her i livet. Det kræver mod og overskud at ”gå i mod strømmen”, men det kan også være en stor tilfredsstillelse af være tro over for sig selv. Samtidigt kan man også tænke, at vi har forskellige værdier og interesser. Det kan man stille spørgsmål til, diskutere og respektere.

Næste gang din klassekammerat begynder at snakke om sit nye dyre tøj, kan du overveje om det er noget du kan rumme ved at tænke ”godt jeg ikke behøver at tale om mine ting, for at føle mig godt tilpas”. Hvis det alligevel bliver for meget, kan du måske vælge at gå hen og lave noget andet…altså trække dig væk fra situationen. Du er nok ikke den eneste, som tænker, at det er lige i overkanten eller lidt ensformigt at høre om hver dag.

Når det så er sagt, så tror jeg at det ville være rigtig godt for alle i jeres klasse, at få taget en snak om værdier og identitet. Måske kunne jeres lærer lave et oplæg, som I alle kunne forholde jer til og diskutere. Det er en god måde, at få sat ord på sine meninger.

Du lyder til at være en stærk pige, som godt kan skelne mellem hvad du synes virkelig har værdi - derfor håber jeg, at du finder modet til at stå ved den du er, så du ikke fremover føler dig ”tvunget” til at gøre ting, som du ikke selv ønsker.

De bedste hilsner fra

BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.

Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe

Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?

Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.

At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.

Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.