Brev
Tænker meget på hvorfor jeg er her
Hej
Jeg er en ikke særlig social person og tænker meget på “det med at være til” og andre spørgsmål som, hvorfor jeg er her? Hvad jeg skal? Hvem jeg er?
Nogen gange kan jeg blive helt hyldet ud af den og bare side og kigge lige ud i luften, eller bryde mere eller mindre sammen på mit værelse.
Jeg er bange for jeg er ved at blive sindssyg.
Corona har heller ikke været nogen hjælp og jeg har næsten ikke set nogen i meget lang tid, eller har været i skole.
Tankerne om det med at være til, fylder meget for mig.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre?…
Håber måske på et råd eller to, eller bare en forsikring om at det er normalt…?
Hilsen Mig
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du
Jeg ved, at mange lige nu har det ligesom dig. Derfor er det bare så godt, du skriver.
Corona og nedlukning har virkelig sat tankerne i gang både hos børn, unge og voksne. Isolation og nedlukning kan påvirke os enormt meget.
Mange unge fortæller mig, at de føler sig helt vildt ensomme og er i tvivl om, hvad der overhovedet er meningen med livet. Mon du kan genkende de følelser?
Vi kan sagtens føle os ensomme, selvom vi ikke er særlig sociale. Ensomhed kan ske for alle; lige meget om vi kan lide at være sammen med mange hele tiden, eller vi hellere vil have få venner og ikke se dem så tit.
Jeg ved, at flere er blevet ensomme under Corona. Epidemien har krævet, at vi er blevet derhjemme og ikke set nogen. Fordi vi på den måde bliver isoleret, er det meget naturligt at stille spørgsmål som ”Hvorfor er jeg her?” og ”Hvem er jeg?”
Meningen med livet er meget noget, vi selv kan skabe hen ad vejen. Det er også noget, der svinger lidt op og ned. Nogle gange kan vi blive ramt af total meningsløshed, og en anden dag kan vi føle rigtig meget mening med det hele, hvis vi fx går en tur i solskin – sådan har de fleste mennesker det.
Det kan være super frustrerende, men mening er noget, vi i høj grad selv skaber. Vi kan føle mening, når vi laver noget, vi godt kan lide. Når vi holder af vores kæledyr eller vores familie. Når vi hører musik, der giver os gåsehud. Når vi opdager, hvordan planeten Jorden er en del af et kæmpe univers. Eller noget helt andet. Kan du følge mig?
Så hvis vi har en periode, hvor vi slet ikke kan se mening, kan det være en god idé at prøve at opdage små meninger her i livet. Derfor tænker jeg også, om du mon interesserer dig for noget eller har en fritidsaktivitet, du plejer at gå til?
Hvis ikke så kan det måske være et godt tidspunkt at forsøge nu. Det kan være, du har lyst til at gå til klatring, drama, keramik, rollespil eller tennis…
Til en fritidsaktivitet møder vi søde mennesker, vi deler interesse med, og så laver vi noget sammen med andre, der er sjovt.
Det lader til, at vi har klaret os over den værste del af epidemien her i Danmark, og vi nu så småt åbner op igen.
Det betyder, at du skal mere i skole og være sammen med andre. Det kan i starten måske virke helt uoverskueligt at være sammen med hele klassen. Det er helt okay, hvis du har det sådan. Men hvis man giver det lidt tid, så er det noget, vi godt kan vænne os til igen – og få det bedre af.
Prøv at lytte til den her podcast. Her fortæller andre unge, hvilke følelser de kan have i forbindelse med at komme i skole igen: https://bornetelefonen.dk/video/coronapanel-8-nervoes-for-skolestart-efter-corona/
Jeg tænker også på, om du nogensinde har prøvet at sige det højt til nogen? Det kan tit være en stor lettelse at vende sine tanker med andre.
Under aftensmaden kan du fx sige til dine forældre; ”Lige for tiden kan jeg blive helt skør over at tænke, hvad meningen er med livet.”
Det kan give en god snak, hvor de måske også får luftet deres tanker. Kunne det give mening?
Det er også noget, der kan være godt at snakke med sine venner om eller oppe i klassen. Du kan skrive til din lærer på Aula; ”Kunne vi have et emne om meningen med livet? Jeg synes, det passer godt til Corona.”
Så for at svare på dit spørgsmål; Ja, det er meget normalt, at du tænker på det at være til. Det gør de fleste – og særligt lige nu – og det kan bare være så godt for alle, hvis vi deler vores tanker lidt mere med hinanden.
Jeg tror slet ikke, du er ved at blive sindssyg. Men jeg håber, du har mod på at dele dine tanker endnu mere. Du kan også altid starte med at sige dem højt til os på 116111. Så kan det måske virke mindre skræmmende at sige højt til dine forældre eller din lærer.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen