Brev
Sex
Hej. Jeg er en dreng på 15, og har haft sex første gang på en festival. Jeg har det lidt splittet med at have gjort det første gang, men nogle gange får jeg det dårligt med mig selv omkring det. Jeg ved ikke helt hvorfor, men det er en dårlig mavefornemmelse. Hvad kan jeg gøre for at få det bedre med det?
Det skal lige sige hun også var 15, jeg kendte hende ikke før på festivalen og hun havde haft sex før.
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 15
Det kan være overvældende, at have sex første gang. Det er meget almindeligt, at man kan føle sig lidt splittet. Hvor er det godt at du har skrevet herind.
Der kan være mange grunde til, at du har det sådan, som du beskriver. Det kan måske hjælpe dig til at få det bedre, hvis du hører lidt om, at andre også kan have det sådan.
Jeg kan fortælle dig nogle af de årsager, der er til, at andre også oplever den følelse efter sex.
Du skriver, at det er første gang, at du har haft sex. Måske følte du dig ikke helt klar endnu? Det kan være rigtig svært at mærke, når man er i situationen. Nogle gange kan det gå så hurtigt det hele, at man ikke engang når at mærke efter. Kan du mon genkende det?
Man kan også få det sådan, hvis man har drukket alkohol. Sex kan godt være fint, når man er fuld. Men det kan også betyde, at man får det lidt underligt bagefter. Fordi man måske ville have taget andre beslutninger, hvis man var ædru.
Derudover er det også forskelligt, hvordan man har det med sex. Og det kan ændre sig mange mange gange i løbet af ens liv som seksuel aktiv. Nogle gange kan det være rart, at der er en form for intimitet mellem en selv, og den person man har sex med. Måske har oplevelsen skuffet dig lidt?
Jeg tænker, at det vil være godt for dig at tale eller chatte med Henvisning: Sexlinien – de ved rigtig meget om det med krop og sex. De har hjulpet mange unge til at få det bedre med sex. Jeg håber, at du tør og har lyst til at kontakte dem.
Kærlig hilsen Brevkassen
få flere gode råd og hjælp til køn og identitet
Er du i tvivl om, hvilket køn du identificerer dig som? Måske du allerede ved det, men er nervøs for at fortælle det?
Her på siden kan du få gode råd og hjælp til at sige det højt. Du kan også teste din viden om de forskellige kønsidentiteter.
læs og giv råd til at springe ud
Vil du gerne fortælle din familie og venner om din seksuelle orientering?
Her kan du få andre børns gode råd til, hvordan du kan gøre det. Du kan også dele dine egne oplevelser og gode råd.