Brev
Seksuelt og kønsforvirret pige
Kære Brevkasse
Jeg er ekstremt nervøs for at skrive det her brev.
Mit problem er at jeg føler mig som en homoseksuel dreng. Jeg synes selv at jeg er feminim, men det eneste forhold jeg har haft interesse i er det mellem to mænd. Jeg går i kjole og holder af typiske pige ting, men alligevel har jeg denne følelese.
Er der noget alvorligt galt med mig?
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år.
Tak for dit brev, som har krævet meget mod af dig at skrive. Jeg vil gerne starte med at sige, at der intet er galt med dig. Det er helt normalt at man som ung udforsker sit køn og sin seksualitet. Og her er du allerede godt i gang med at lære dig selv bedre at kende.
Mange unge bliver på et tidspunkt forvirret omkring deres køn. Og der er faktisk flere, end man lige skulle tro, der føler sig som noget andet end deres biologiske køn. Det tror jeg skyldes, at vi alle indeholder både maskuline og feminine følelser og tanker.
Seksualitet kan også være rigtig mange forskellige ting. Og der er ikke noget, der er mere rigtigt eller forkert end noget andet. Det vigtige er, at man udforsker sin egen seksualitet. Og at man finder ud af, hvad man interesserer sig for. I dit brev kan jeg se, at du allerede er godt i gang med at lære din egen seksualitet at kende.
Selvom man er en pige, der går i kjoler og er feminin, så er det helt normalt at føle man interesserer sig og måske tændes af sex imellem mænd, det er vigtigt for mig at slå fast.
Der findes også en rigtig god rådgivning, der hedder Sex-Linjen. Her er de rigtig gode til at snakke med unge om alle emner indenfor køn og seksualitet. Måske kunne du prøve at ringe til dem helt anonymt? Du kan læse mere om dem her: http://www.sexlinien.dk/
Kærlig hilsen BørneTelefonen