Brev
Seksualitet
Kan man være biseksuel af den grund man ikke vil føle sig tvunget til kun at kunne elske et køn?
eller er det bare, fordi man enten er bange for at være til samme køn eller en dum grund til at tro man er til begge?
og ja, føler mig ihvertfald tiltrukket af fyre. Men med piger er det måske bare det at det er samme køn og så er piger helt igennem fantastiske (altså sådan generelt!)
tusinde tak, hvis i svarer
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år,
Tak for dit brev. Det er altså et rigtig godt spørgsmål! Det kan være svært at pege på én grund til, at man for eksempel føler sig biseksuel. Der behøver faktisk slet ikke at være en grund. Det kan ”bare” være en følelse. For eksempel kan man have det, som du skriver: være tiltrukket af drenge, men også synes, der er noget fantastisk, og måske også tiltrækkende, ved piger.
Man kan også være tiltrukket af drenge, men enormt fascineret af piger. Der kan godt være forskel på den måde, man beundrer forskellige personer og køn på. Måske kan du prøve at lægge mærke til, om det er noget af det samme, der tiltrækker dig ved både piger og drenge eller om det er noget forskelligt, du bliver tiltrukket eller beundret af?
Det kan tage lang tid at finde ud af, hvad man er til. Mange prøver at være forelsket i både piger og drenge i perioder, men ender så måske til sidst med ”kun” at være tiltrukket af det ene køn.
Det er helt almindeligt, at man er nysgerrig på andre og sig selv – og at man føler sig meget fascineret og tiltrukket af andre. Især når man er i puberteten. Der sker nemlig en masse ting med kroppen og hovedet, og man begynder at se helt anderledes på sig selv og andre. Det skal man også lige vende sig til.
Et godt råd er, at man skal prøve at være lidt tålmodig med sig selv, når man er i puberteten. Selvom det kunne være rart at vide her og nu, om man er til det ene eller til det andet, så er det en god idé at give sig selv lidt tid og plads. I stedet kan man prøve at være opmærksom på, hvad man føler i de forskellige situationer – og på et tidspunkt har man måske lyst til at prøve sig lidt frem.
Du skal i hvert fald nok finde ud af, hvad du er til, og der behøver ikke være en bestemt grund til det.
Hvis du har lyst, kan du læse mere om seksualitet (for eksempel handler det om, hvilket køn man er til) på Sexliniens hjemmeside.
De bedste hilsner BørneTelefonen