Pige tøj

Jeg har prøvet min mor leggins,nedderdele,kjoler,trusser,bh,
bodysuits,stockings,vibrator og s.v. Jeg ELSKER det, men ved ikke om det går mig gay. Der er ingen der ved det, burde jeg fortælle det til mine forældre??

Dreng, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 13 år,

Tusind tak for dit brev, hvor du skriver, at du elsker at prøve din mors tøj. Du skriver også at du er i tvivl om, om det gør dig gay og om du burde fortælle det til dine forældre. Det er ret stærkt af dig, at du har skrevet herind. Det kan nemlig godt være ret svært at tale højt om, hvis man er lidt usikker på, hvad det egentlig betyder – og hvorfor man har det sådan.

Det er meget forskelligt fra person til person, hvad man synes er spændende, sjovt og rart. F.eks. synes nogle drenge og mænd, at det er rart og spændende at prøve og have tøj på, som ellers mest er sådan noget piger og kvinder går i. Der er ikke noget galt i, at man har det sådan – og det er ikke forkert. Det betyder heller ikke nødvendigvis, at du er gay.

Når man er på din alder, begynder man at finde ud af, hvem man er, og man prøver måske mange forskellige ting af, fordi man synes, det er spændende, og fordi man prøver på at finde ud af, hvad man er mest til. Du prøver pigetøjet – og du har fundet ud af, at det faktisk er noget, du godt kan lide. Det har helt sikkert krævet mod at gå med lysten og nysgerrigheden.

Du er i tvivl om du burde fortælle det til dine forældre. Hvis du har lyst til det, og hvis du synes, du taler godt med dine forældre, kan du prøve at snakke lidt med dem. Der vil være nogen, der ikke helt kan forstå, at man kan have lyst til at have ”pigetøj” på, når man er dreng. Før man fortæller andre om det, er det derfor en god idé at forberede sig på, at de måske ikke helt vil kunne forstå det – måske vil de synes, at det er lidt mærkeligt.

Nogle mennesker kan nemlig have svært ved at forstå visse ting, hvis de ikke selv har oplevet eller prøvet præcis det samme selv. Men det er bestemt ikke alle. Andre vil sagtens kunne forstå det, at det ikke behøver at være enten eller. Der er f.eks. masser af drenge og mænd, som har det som dig – ligesom der er piger, som hellere vil gå i drengetøj – hvis vi skal kalde det for det. Måske skal vi bare kalde det tøj?

Hvis du ikke helt ved, om du har lyst til at tale med dine forældre om det lige nu, er det også helt OK at vente. Du kan altid fortælle dine forældre om det, hvis du får lyst, men det er ikke nødvendigvis noget, du skal gøre. Det kan også være, at det vil være rart for dig at give dig selv lidt mere tid.

Det er ikke sikkert, at du bliver ved med at have det sådan. Man kan sagtens have perioder, hvor man synes noget er rart og spændende, mens man i andre perioder måske slet ikke synes, det er så interessant længere.

Selvom det kan være svært, er det en god idé at give sig selv lidt tålmodighed. Hen ad vejen finder man lige så stille ud af, hvem man er  og hvad man er til eller shopper rundt i det, man har mest lyst til. Men det tager tid – og den tid kan man bruge til at prøve lidt forskellige ting af og prøve at fornemme, hvad man synes godt om, og hvad man måske ikke er så vild med.

De bedste hilsner fra BørneTelefonen

få flere gode råd og hjælp til køn og identitet

Er du i tvivl om, hvilket køn du identificerer dig som? Måske du allerede ved det, men er nervøs for at fortælle det?

Her på siden kan du få gode råd og hjælp til at sige det højt. Du kan også teste din viden om de forskellige kønsidentiteter.

læs og giv råd til at springe ud

Vil du gerne fortælle din familie og venner om din seksuelle orientering?

Her kan du få andre børns gode råd til, hvordan du kan gøre det. Du kan også dele dine egne oplevelser og gode råd.

Køn og identitet Andre der hjælper

FSTB

Rådgivning til transkønnede børn og unge om køn og identitet
Læs mere

Headspace

Brug for nogen at tale med? Ring, sms, chat eller duk op (12-25 år)
Læs mere

LGBT+ Danmark

Rådgivning om seksuel orientering, kønsidentitet og seksualitet