Pige eller dreng?

Hej. Jeg er 13 år, jeg er i tvivl om jeg er en forvirret teenager, det siger alle til mig jeg er, der er født som pige men jeg føler mig ikke helt som en pige.

Jeg føler mig som en homoseksuel dreng, fordi jeg kan lide drenge ikke piger, men når mine klassekammerater kigger på mig føler jeg mig klam fordi jeg tror at de vil syntes det er både klamt, mærkeligt og unormalt og jeg går meget op i hvad andre syntes.

Ikke engang mine forældre ved det, kun fire piger på min skole har fået det af vide. Jeg har flere ting der er svære i mit liv men det er helt klart det største og sværeste lige i øjeblikket. jeg vil meget gerne have svar på nogle spørgsmål: er jeg unormal eller klam fordi jeg har det sådan? er det bare en fase jeg skal igennem? har andre det som mig? jeg håber at jeg bliver hørt af nogen.

KH den forvirrede teenager.

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år

Tak for dit brev, jeg er glad for at du skriver til børnetelefonen, fordi jeg tror, at der er mange unge der vil få gavn af at læse dit brev og mit svar.

Det er vigtigt at sige til dig, at du hverken er unormal eller klam. Det er helt normalt at udforske sin egen seksualitet, når man teenager. Det er vigtigt, at du lytter til dine følelser og tanker. Og søger hjælp til at blive mindre forvirret. Derfor synes jeg også, at det er rigtig godt og modigt af dig, at du har skrevet et brev til BørneTelefonen.

Du skriver, at du føler dig som en homoseksuel dreng, fordi du er tiltrukket af drenge. Nogle mennesker føler, at de er født med det forkerte køn. En transkønnet er en person, der har det sådan. F.eks. en person der er født som en pige, men som føler sig helt som en dreng. Men jeg ved også, at der er mange piger, som bare føler sig mere som en dreng. Uden at have et ønske om at skifte køn eller at være en dreng. Det kan skyldes, at de synes det, drengene laver sammen er sjovere. Eller at de har mange gode drengevenner og ikke så mange pigevenner. Mon det er sådan, du har det?

Uanset hvad, så tænker jeg, at det vil være godt for dig, at snakke med nogen om dine tanker. Derfor er det godt, at du allerede har snakke med nogle piger på din skole. Men måske vil det hjælpe dig, også at snakke med nogen, som kender til nogle af de følelser og tanker, som du går med?

Det kunne derfor måske være en hjælp for dig at kigge på hjemmesiden for LGBT, som er landsforeningen for bøsser, lesbiske, biseksuelle og transpersoner. De har, ligesom BørneTelefonen en anonym rådgivning, som hedder ungdomstelefonen – du kan finde nummeret her: http://lgbt.dk/radgivning/ungdomstelefonen/

Du kan måske også have glæde af at læse mere om transkønnethed. Jeg ved, at der er mange unge, der tænker over deres køn og som ikke synes, de passer ind i hverken det ene eller andet køn. Læs om nogle af deres overvejelser og tanker her: http://www.sexlinien.dk/emneside-seksualitet-og-koen/trans.aspx.

Når du har fået læst på siderne, får du måske lyst til at dele dine tanker med dine forældre. En måde at få startet en god snak på, kunne være at vise dem dit brev og mit svar. Hvis dine forældre bliver usikre på, hvordan de bedst støtter dig, må de meget gerne ringe til os på ForældreTelefonen 35555557 og tale med en rådgiver.

Jeg ønsker dig alt det bedste.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

få flere gode råd og hjælp til køn og identitet

Er du i tvivl om, hvilket køn du identificerer dig som? Måske du allerede ved det, men er nervøs for at fortælle det?

Her på siden kan du få gode råd og hjælp til at sige det højt. Du kan også teste din viden om de forskellige kønsidentiteter.

læs og giv råd til at springe ud

Vil du gerne fortælle din familie og venner om din seksuelle orientering?

Her kan du få andre børns gode råd til, hvordan du kan gøre det. Du kan også dele dine egne oplevelser og gode råd.

Køn og identitet Andre der hjælper

FSTB

Rådgivning til transkønnede børn og unge om køn og identitet
Læs mere

Headspace

Brug for nogen at tale med? Ring, sms, chat eller duk op (12-25 år)
Læs mere

LGBT+ Danmark

Rådgivning om seksuel orientering, kønsidentitet og seksualitet