Pige eller dreng

Hej brevkasse

Jeg er en pige på 13 år.

Det svært at forklare men, jeg har det som om jeg er en dreng.

Jeg leger Best med drenge og jeg forstår dem bedre. Jeg kan også lide drenge ting som sport, spil og andre ting som mine få pige venner ikke kan lide. Men det er ikke problemet, jeg er lige glad med at jeg føler mig som en dreng.

Problemet er at jeg også er til drenge. Hvis jeg ser en film om bøsser bliver jeg nervøs og glad. Og jeg elsker at se på bøsse billeder og hvis jeg møder en sød dreng bliver jeg utilpas.

Det er bare fordi jeg har ikke hørt om en pige som følte sig som en dreng men som også kunne lide drenge på en romantisk måde. Og jeg føler mig virkelig som en dreng jeg hader næsten alle pige ting.

Det er meget svært at forklare. Men jeg bliver bare lidt bange nogen gange.

Unskyld hvis der er stave fejl.

Fra 13 årig pige som føler sig som en dreng og kan lide drenge.

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Pige på 13 år,

Tak for dit brev. Du forklarer så flot, hvordan du har det, og jeg kan godt forstå, du bliver lidt bange og måske også forvirret, men jeg vil gerne starte med at sige, at du er helt normal. Det er bare ikke alle der har det mod som dig til at søge råd omkring de spørgsmål, du har.

Rigtigt mange piger kan i perioder bedst lide at lave drengeting, og kan også bedst lide at være sammen med drenge venner, uden at det betyder, at de ikke godt kan blive forelsket i drenge og blive opstemt af nøgenbilleder af drenge. Jeg læser dit brev som, at det sådan, at du oplever det lige nu.

Det er stærkt, at du skriver, at du er ligeglad med, at du føler dig som en dreng. Det betyder, at du er ærlig og tro mod dig selv, og at du gør det, som giver mest mening for dig. Hold fast i det!

Jeg kan sagtens forstå, at du synes, det er rigtig irriterende og forvirrende lige nu. Du har en alder, hvor der sker rigtig meget med dig både fysisk og psykisk. Man kan sige, at du er ved at lære dig selv at kende på ny, og så kommer der er masse følelser og spørgsmål. Det er helt naturligt. Også spørgsmålet om seksualitet og tiltrækning er store tanker, der selvfølgelig optager en meget. Sådan vil det nok være hele livet, men måske især særligt i den periode, du er i lige nu.

I vores samfund i dag er det heldigvis blevet mere og mere almindeligt at tale om, at man jo kan være til både piger, drenge eller begge dele. Og man behøver måske ikke altid have “en fast kasse” man hører til i. Kan du følge mig i det? Hvis du har lyst til at læse mere om oplevelsen af køn og seksualitet, så kan du også finde mere her på LGBT+ Ungdom.

Jeg tænker, at du skal forsætte med at give dig selv lov til at føle, som du gør. Du skal fortsætte med at være nysgerrig på, hvad der sker med dine følelser over for drenge.

Hvis du har lyst kan du altid ringe til BørneTelefonen 116 111 og snakke mere om dine tanker og følelser.

De bedste hilsner BørneBrevkassen

få flere gode råd og hjælp til køn og identitet

Er du i tvivl om, hvilket køn du identificerer dig som? Måske du allerede ved det, men er nervøs for at fortælle det?

Her på siden kan du få gode råd og hjælp til at sige det højt. Du kan også teste din viden om de forskellige kønsidentiteter.

læs og giv råd til at springe ud

Vil du gerne fortælle din familie og venner om din seksuelle orientering?

Her kan du få andre børns gode råd til, hvordan du kan gøre det. Du kan også dele dine egne oplevelser og gode råd.

Køn og identitet Andre der hjælper

FSTB

Rådgivning til transkønnede børn og unge om køn og identitet
Læs mere

Headspace

Brug for nogen at tale med? Ring, sms, chat eller duk op (12-25 år)
Læs mere

LGBT+ Danmark

Rådgivning om seksuel orientering, kønsidentitet og seksualitet