Brev
Min mor outede mig til min søster
Jeg fortalte min mor at jeg ville have en binder, men jeg var ikke klar til at komme ud, så jeg fortalte hende at jeg ikke følte mig “som en han”.
Hun sagde det var kvindenedtrykkende og at hun var træt af at ingen af hendes børn kunne lide dem selv. Hun sagde også at det jeg så på internettet har hjernevasket mig, at hun ville stoppe med at give mig lommepenge hvis jeg købte en, og at hun ville ønske jeg bare kunne være mig selv.
I dag har hun så fortalt min søster det, og nu vil hun snakke med mig om det. Hun kigger på mig med sådan et bekymret blik, og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre for bare at få hende til at glemme det. Hvad skal jeg gøre? Tak på forhånd
15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Du har sendt dit brev til Børn Hjælper Børn. En fra BørneTelefonen har besluttet, at det er bedst, at du får svar af en voksen rådgiver. Dit svar kommer her:
Kære dig
Tak for dit brev. Det lyder som lidt af en mavepuster du fik, da du forsøgte at tale med din mor om at få fat på en binder. Jeg kan også godt forstå, at du synes det var lidt mærkeligt, at hun sagde det til din søster og at du ikke helt ved hvad du skal gøre nu. Også særligt hvis du ikke er helt klar til at komme helt ud med hvordan du føler.
Der er rigtigt mange børn og unge, som skriver til BørneTelefonen om kønsidentitet. Mange er fyldt op af tanker og følelser, som suser rundt i kroppen. Ofte hjælper det netop at få talt med nogen om det. Så det var sejt og modigt, at du søgte hjælp hos din mor.
Har du mon talt med andre end din mor om, hvordan du har det?
Jeg spørger, for somme tider ved forældre ikke helt hvad de skal stille op, når deres børn kommer og fortæller om deres tanker om kønsidentitet. Det er ret ukendt for de fleste forældre, fordi mange ikke selv har oplevet det eller kender nogen fra deres egen ungdom, som gik med de tanker.
Men selvom det måske er ukendt for din mor, så var det ikke den smarteste reaktion hun fik. Det hjælper jo hverken dig eller hende at tage dine lommepenge fra dig, og du skal på ingen måde straffes for at udforske din identitet.
Jeg synes det var rigtig modigt, at du prøvede at tale med din mor. Måske følte du dig lidt tvunget, fordi du havde brug for at købe en binder?
I hvert fald synes jeg, det er godt, du forsøgte at tale med hende. Også fordi man skal sørge for at passe på sin krop, når man bruger en binder. Du har sikkert selv læst op på det, men fx skal man huske kun at have den på kortere tid af gangen i starten. Man må ikke sove med den, dyrke sport med den mm.
Du kan læse lidt om det her, hvis du ikke allerede har gjort det: https://lgbtsundhed.dk/binders/
Du skriver, at du gerne vil have hende til at glemme det. På en måde ville det også være det letteste lige nu og her. Men det ville nok ikke hjælpe dig med de følelser og tanker, som du går rundt med. Der er ikke noget galt med at have de følelser og tanker du har. Dem har du ret til også selvom din mor ikke forstår dem.
Jeg ved det jo ikke, men måske vil din mor tage det lidt lettere, hvis du har mod til at tale med hende igen. Måske blev hun forskrækket og reagerede lidt for hurtigt. Jeg tænker på, om hun kan have fortalt det til din søster, for at få hjælp fra en som måske ved lidt mere om, hvordan det er at være ung. Kunne det være sådan?
Tror du at du kunne tale med din søster om det? Du kunne måske fortælle dem begge, at de ikke behøver at være bekymrede for dig og sige at det ville være mere rart, hvis de bakkede dig op og talte med dig. Nogle gange hjælper det, hvis man siger til andre, hvordan man har brug for at de støtter en. Kan du følge mig?
Måske kender du allerede LGBT+ som står for Landsforeningen for bøsser, lesbiske, biseksuelle, transpersoner og andre. Her kan du få hjælp til hvordan du kan snakke med dine forældre, og du kan også møde andre som har det lige som dig. Du får linket her: https://bornetelefonen.dk/henvisninger/lgbt-ungdom/
Måske kunne det også hjælpe din mor at blive lidt klogere på, hvad det vil sige at være dig lige nu. Hvis du har lyst kan du dele linket med hende.
Jeg ved ikke om det hjælper din mor at lytte til en anerkendt person, der har prøvet det som hun sidder i lige nu, som forælder. Hvis du tror det gør, så har den tidligere statsminister Helle Thorning-Schmidt et barn, som hverken definerer sig som dreng eller pige.
Det er de sammen gået i medierne med for at andre kan lære, at det ikke er så farligt at tale om. Måske kan du nævne det for din mor. Jeg tror i hvert fald, at det ville være godt, hvis din mor fik undersøgt lidt mere om det så I kan tale bedre sammen.
Jeg håber at du kunne bruge mit svar. Du er altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på116111, hvis du gerne vil tale med os eller have flere eller andre råd.
Jeg håber og tro på, at du bliver ved med at spørge om hjælp, for gennem samtaler med andre vil det blive lettere for dig at finde ud af og stå ved hvem du er.
Kærlige hilsner fra BørneTelefonen