Lyver jeg bare til mig selv?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige 13 år

Hvor er det godt at du skriver til brevkassen og på den måde deler dine tanker med nogen.

Seksualitet og kønsidentitet er noget, som kan være meget forvirrende og svært at finde ud af. Så det er helt naturligt at have mange tanker og være usikker på, hvor man selv står midt i alt det. Vi får mange breve fra unge som beskriver de samme slags tanker og følelser, som dig.

Du skriver, at du føler at du lyver over for dig selv, dine venner og din familie. Jeg tænker egentlig ikke, at du lyver, men at du er i gang med at finde ud af, hvad din seksualitet er, og at du nu er kommet i tvivl. Har jeg forstået det rigtigt?

Når man er 13 år, så er ens seksualitet tit ikke fuldt udviklet. Man behøver ikke at beslutte ens seksualitet. Så måske kan du give dig selv lov til at være lidt i tvivl? Og mærke efter og se, hvad det udvikler sig til?  Kunne det hjælpe dig at tænke sådan?

Du skriver, at det går dig så meget på, at du græder over det, og nogle gange også har trang til at cutte. Så jeg tænker, at du har brug for at dele dine tanker og følelser med nogle. Så du ikke går med det helt alene  og kommer til at tænke dårligt om dig selv.

Det lyder, som om, at du har fortalt din familie og dine venner, at du er panseksuel. Og at det ikke har været et problem for dem at acceptere det. Er det rigtigt forstået? Hvis det er sådan, så tror jeg på, at de også vil lytte til dig og forstå, hvis fortæller dem, at du nu er kommet i tvivl.

Jeg tænker også, at det egentlig ikke vil betyde noget for dem, om du er det ene eller det andet. For du er jo den samme, uanset om du er panseksuel, lesbisk eller heteroseksuel eller ”bare” en pige, som du så fint skriver. Din seksualitet eller kønsidentitet bestemmer ikke, hvem du er, men kun hvad du kan lide. Giver det mening?

Ville du have mod på at tale med din familie eller dine venner om det? Hvis du synes, at det er svært, så kan du måske vise dem dit brev og mit svar. Kunne det være en mulighed?

Du er også meget velkommen til at kontakte BørneTelefonen enten på telefonen på 116 111 eller via vores chat eller sms.

Til sidst vil jeg lige fortælle dig om et par steder, hvor du kan læse mere om seksualitet og kønsidentitet.

Kender du  LGBT+ Ungdom? De har en anonym rådgivning om seksualitet, usikkerhed om hvad man er, eller generelt nogle af de tanker og følelser, man kan gå rundt med som ung omkring kønsidentitet og seksuel orientering.

Et andet sted, du kan læse mere er på sexlinjen. Deres rådgivning er for unge fra 15 år, men du kan både finde nyttig viden om seksualitet og kønsidentitet. Og du kan læse andre unges spørgsmål om disse.

Jeg håber at mit brev har givet dig nogle ideer til, hvordan du kan komme videre. Du går med tanker og følelser, som mange unge deler med dig, og det er så stærkt, når man tør være åben omkring sine tanker og følelser. Jeg fornemmer på dit brev, at du har nogle gode voksne og venner omkring dig. Og jeg tror på, at de vil forstå dig og støtte dig.

Jeg ønsker dig alt det bedste.

Kærlig hilsen,

BørneTelefonen

få flere gode råd og hjælp til køn og identitet

Er du i tvivl om, hvilket køn du identificerer dig som? Måske du allerede ved det, men er nervøs for at fortælle det?

Her på siden kan du få gode råd og hjælp til at sige det højt. Du kan også teste din viden om de forskellige kønsidentiteter.

læs og giv råd til at springe ud

Vil du gerne fortælle din familie og venner om din seksuelle orientering?

Her kan du få andre børns gode råd til, hvordan du kan gøre det. Du kan også dele dine egne oplevelser og gode råd.

Køn og identitet Andre der hjælper

FSTB

Rådgivning til transkønnede børn og unge om køn og identitet
Læs mere

Headspace

Brug for nogen at tale med? Ring, sms, chat eller duk op (12-25 år)
Læs mere

LGBT+ Danmark

Rådgivning om seksuel orientering, kønsidentitet og seksualitet