Brev
Kønsskifte
Hej 🙂
Jeg er en dreng på 15 år, og jeg har i 1-2 år nu gået og tænkt at jeg meget hellere ville være født som en pige…
Jeg ved at man godt kan skifte køn, men det er selvfølgelig indviklet og mine forældre ville aldrig nogen sinde gå med til det, eller overhovedet snakke om det. Ikke fordi de ikke støtter mig eller noget, men det tror jeg umiddelbart ikke de ville.
Jeg ser tit videoer af folk som var født som en dreng og så skifter som pige, og det gør mig på en måde glad at se dem..
Jeg hvad bare ikke hvad jeg skal gøre..
Måske er det en slags “fase” som er over igen om et stykke tid?
eller skal jeg prøve at snakke med mine forældre..
Jeg føler mig bare ikke som en dreng, så håber måske I kan hjælpe mig 🙁
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 15
Det er nogle meget personlige og vigtige tanker, du går med. Så det er godt, at du nu skriver ind til os.
Jeg kan høre, at du tænker meget på det med at være pige. For du beskriver, hvor glad du bliver for at se de videoer. Der er selvfølgelig en masse tanker forbundet med det at skifte køn, og du beskriver også en del af dem så flot her i dit brev.
Man kan have mange tanker og bekymringer om, hvordan ens omgangskreds og ikke mindst ens forældre vil tage det. Det er selvfølgelig en stor faktor i processen om at beslutte sig for at tage det endelige skridt. Man kan sige at du nødvendigvis heller ikke skal tage det helt store skridt lige med det samme, men måske tage det af nogle stadier, i et tempo du føler passende.
En organisation der beskæftiger sig en del med lige præcis disse tanker, som du går med, er LGBT - Landsforeningen for bøsser, lesbiske, biseksuelle og transpersoner, og de rådgiver dagligt unge som har overvejelser omkring deres kønsidentitet og/eller deres kønsudtryk. De har bla. en telefonisk rådgivning og en chat, som du kan finde her: http://lgbt.dk/radgivning/.
Derudover kan du læse lidt på følgende links omkring det at blive transkønnet  http://lgbt.dk/politik/transpolitik/ og også deltage i nogle samtalegrupper, hvis det skulle have interesse- http://lgbt.dk/transit-samtalegruppe/. Slutteligt er dette også en stor beslutning at stå alene med, og selvom du opnår støtte fra LGBT vil det da være rart også at få den fra  andre, især sine forældre.
Du skriver at du tror, at de aldrig nogensinde vil gå med til det - men at du har nogle støttende og kærlige forældre. Hvis dine forældre fx på et tidspunkt har udtalt nogle dårlige ting om transkønnede, så kan det være det, nager dig i hovedet.
Hvordan ville du have det med at tale med dem omkring disse tanker, du har? Hvis det er for svært for dig at sige det til dem direkte, kan du skrive et brev, som du kan vise til dem. Vi har en god guide til at skrive sådan et brev på dette link: https://www.bornetelefonen.dk/skriv-0. Du kan evt. læse lidt mere på LGBT’s hjemmeside og/eller tale med dem, inden du taler med dine forældre.
De kærligste hilsner BørneTelefonen