Kønsidentitets problemer

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 13-årige

Tak for dit brev, hvor du deler dine tanker omkring din kønsidentitet. Du skriver, at du gerne vil have hjælp til at forstå, hvad der sker, og hvordan du kan tackle det. Det vil jeg gerne hjælpe dig med.

I ungdomsårene sker der rigtig mange ting, og man forandrer sig som menneske – både kropsligt og mentalt. Man begynder at finde “sig selv”, og nogle gange kommer man helt i tvivl: Hvem er jeg, og hvad vil jeg gerne være? Hvad forventer andre af mig? Hvad forventer jeg af mig selv?

Det kan føles som et enormt stort pres at skulle leve op til alle de forventninger, som man har til sig selv, og som man føler, at andre har til én. Særligt ens forældre. Så jeg forstår godt, at det er et stort dilemma, du oplever lige nu. Særligt, fordi du oplever en konflikt i forhold til, hvad andre forventer af dig som ‘pige’, og hvordan du selv føler indeni.

Du er langt fra den eneste, der hverken føler sig som pige eller dreng. Jeg ved ikke, om du kender LGBT+ Ungdom ? Det er muligt at få anonym rådgivning omkring seksualitet og kønsidentitet.

Her er der åbenhed omkring kønsidentitet, og en meget bredere forståelse af, hvad det vil sige at identificere sig som et bestemt køn eller ej. Fx om flydende kønsidentitet (genderfluid), genderqueer og non-binær kønsforståelse. Det kan være en rigtig god idé at søge støtte og rådgivning hos nogle, der har været i en ligende situation, så jeg vil anbefale dig at kigge nærmere på deres side.

Du skriver, at du har skiftet skole og mistet al din selvtillid, fordi rygterne er fortsat. Det er vigtigt at huske: Når du står ved den, du er, så kan andre ikke bruge det imod dig. Hvis du skammer dig, føles tingene endnu sværere, fordi tankerne kredser om, hvad de andre tænker. Jeg håber derfor, at du kan vende det om og huske på, at der er intet at skamme sig over. Det er ikke forkert at føle, sådan som du føler.

Det kræver mod og styrke at stå ved sig selv, og den man føler sig som. Dit brev fortæller mig, at du er en stærk person, der ønsker at leve livet, som du er, og ikke som andre ønsker, at du skal være. Det kan være en god støtte at læse om andre unge, der har skrevet til BørneTelefonen om lignende oplevelser, fx her og her.

I dit brev skriver du, at du har haft rigtig svært ved at indrømme, at du er homoseksuel, både over for dig selv og dine venner. Det er rigtig flot, at du har fået sagt det, selvom det har været svært. Det lyder samtidig til, at du måske lægger et stort pres på dig selv og forventer af dig selv, at du burde blive afklaret omkring din kønsidentitet og fortælle dine forældre og venner om det?

Tænker du, at det vil gøre tingene lettere, når du har fået fortalt dem, hvordan du har det? I princippet behøver du ikke fortælle dem noget, med mindre du gerne vil have det sagt til dem for din egen skyld. Du kan sagtens vente, indtil du begynder at eksperimentere med din seksualitet og måske finder en kæreste. På den måde kan du gå stille og roligt frem i dit eget tempo.

Nogle piger går i hoodie og baggy tøj, fordi de gerne vil gemme deres bryster eller former – det kan være svært at blive kønsmoden i en tidlig alder, og derfor kan der være mange grunde til at gå klædt, som man går klædt. Du “skylder” ikke nogen en forklaring. Det er dig, og det er dit liv. Det vigtigste er, at dine nære venner og familie accepterer dig for den, du er.

Jeg vil råde dig til at snakke med en fortrolig ven eller dine forældre om, hvordan du har det. Dine forældre kan også gå med dig til din egen læge, så I kan snakke omkring din kønsidentitet og mulighederne fremadrettet. Du fortjener at have det godt, og det er dine forældres ansvar at hjælpe dig, så du får det godt.

Hvis rygterne på din nye skole tiltager, og det bliver svært for dig at finde dig tilrette på din nye skole, så kan det være en rigtig god idé, at du får talt med en AKT-lærer eller anden god lærer på skolen, så de kan hjælpe dig. Du har ret til at have det godt, og det er skolens ansvar.

Forhåbentlig går rygterne i sig selv igen. Lige nu er du stadig ny, og derfor er der mere fokus på dig. Men med tiden finder du forhåbentlig nogle gode venner, som du hænger ud med, og så betyder det ikke så meget, hvad alle de andre tænker. Det vigtigste er, at du gør tingene i dit eget tempo.

Jeg håber, at du kan bruge mine råd. Du er altid velkommen til at skrive eller ringe til BørneTelefonen på 116111, hvor der sidder en rådgiver klar.

Jeg ønsker dig det allerbedste.

Varme knus og kærlige hilsner
BørneTelefonen

få flere gode råd og hjælp til køn og identitet

Er du i tvivl om, hvilket køn du identificerer dig som? Måske du allerede ved det, men er nervøs for at fortælle det?

Her på siden kan du få gode råd og hjælp til at sige det højt. Du kan også teste din viden om de forskellige kønsidentiteter.

læs og giv råd til at springe ud

Vil du gerne fortælle din familie og venner om din seksuelle orientering?

Her kan du få andre børns gode råd til, hvordan du kan gøre det. Du kan også dele dine egne oplevelser og gode råd.

Køn og identitet Andre der hjælper

FSTB

Rådgivning til transkønnede børn og unge om køn og identitet
Læs mere

Headspace

Brug for nogen at tale med? Ring, sms, chat eller duk op (12-25 år)
Læs mere

LGBT+ Danmark

Rådgivning om seksuel orientering, kønsidentitet og seksualitet