køn og sexiualitet

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 13-årige

Du har jo helt ret i at forældre og bedsteforældre ‘er vokset op i anden tid’. Derfor kan det måske føles forvirrende for dem med nye ord og måder at forholde sig til andre mennesker på.

I gamle dage tænkte man, at der fandtes to køn. Og kønnet var bestemt af hvilken krop, man tilfældigvis var født med.

Der blev knyttet helt bestemte forventninger, tænkemåder og muligheder til en som menneske – alt efter om man ved fødslen fik stemplet ‘kvinde’ eller ‘mand’.

Mange går ikke med på den tankegang i dag. Det gør du heller ikke, kan jeg læse.

Uanset, hvordan man tænker, kan man nogle gange blive lidt usikker på sig selv. For hvordan kan man vide noget om sig selv med sikkerhed?

Det er jo helt almindeligt at opleve, at man gennem livet ændrer sig. Alt efter hvilke mennesker man møder og hvilke erfaringer, man får.

Der er fx ikke noget at sige til, at man kommer til at tænke meget over de ting, man læser på nettet og taler med sine venner om.

Når man får øjnene op for nye måder at tænke på, kan man få stor lyst til at prøve ting af. Som regel er det også en god ide at gøre det – hvis det ikke vil skade andre eller en selv.

Nogle gange vil man føle, at man måske bare ‘gik med på’ en tendens i tiden. Og at noget andet i virkeligheden nu føles mere rigtigt for en. Så har man jo bare gjort sig den erfaring. Man er jo ikke det ene eller det andet i al evighed – selvom man i en periode har kaldt sig selv noget bestemt.

Jeg synes, det er så modent af dig, at du spekulerer over din egen og andres måde at tænke på. Det kan betyde, at du måske føler dig lidt mere fri. Det kan måske også betyde, at du ikke føler dig så fanget af andres automatiske forventninger. Eller af dine egne.

Kærlig Hilsen BørneTelefonen

få flere gode råd og hjælp til køn og identitet

Er du i tvivl om, hvilket køn du identificerer dig som? Måske du allerede ved det, men er nervøs for at fortælle det?

Her på siden kan du få gode råd og hjælp til at sige det højt. Du kan også teste din viden om de forskellige kønsidentiteter.

læs og giv råd til at springe ud

Vil du gerne fortælle din familie og venner om din seksuelle orientering?

Her kan du få andre børns gode råd til, hvordan du kan gøre det. Du kan også dele dine egne oplevelser og gode råd.

Køn og identitet Andre der hjælper

FSTB

Rådgivning til transkønnede børn og unge om køn og identitet
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

LGBT+ Danmark

Rådgivning om seksuel orientering, kønsidentitet og seksualitet