Kan man kontakte en læge/psykolog uden at ens forældre ved det?

Hej bt.

Siden September sidste år hvor min dengang værene kærste begik selvmord, og jeg kom ud som bøsse for mine forældre. Har jeg haft selvmordstanker, haft panik anfald og generalt været bange for alt hele tiden.
De sidste 3 måneder er det blevet værre, og jeg mener at jeg har brug for at kontakte en læge.

Problemet er dog at jeg ikke ønsker at min mor finder ud af dette, da hun vil skyde skylden på min seksualitet og i det hele taget gøre det omvendte af at hjælpe.

Så jeg spørger vel om det er muligt at kontakte en læge uden ens forældre ved det, og hvordan man gør dette.

Dreng, 17 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Dreng
Mange tak for dit brev. Jeg vil gerne starte med at fortælle dig, at jeg synes, det er flot, du skriver herind og fortæller om de store ting, der er sket i dit liv det seneste år. Det er ikke alle, der har modet til det.

Du skriver, at du nu har det rigtig skidt – og jeg kan godt forstå, at du er påvirket af det, du har været igennem. Derfor er det også super godt, at du kan mærke, at du har brug for noget hjælp - det er første vigtige skridt til at få det bedre.

Du spørger, om du kan kontakte din læge uden, dine forældre får det at vide. Det hænger sådan sammen, at en læge normalt altid skal informere forældrene om deres børns forhold, med mindre det vil give anledning til alvorlige konflikter for barnet. Dette er noget, der individuelt er op til lægen at vurdere.

Når jeg læser dit brev, bliver det min opfattelse, at din mor måske har haft en stærk reaktion omkring din seksuelle orientering - er det rigtigt forstået? I så fald kan jeg godt forstå, at du ikke ønsker, hun skal vide det. Jeg vil dog pointere, at jeg finder det rigtig vigtigt, at du får fortalt nogen, at du har det så skidt – helst en voksen, der kan hjælpe dig. Jeg kommer til at tænke på, om din far kunne være en mulig person at snakke med? Eller et andet familiemedlem, en vens mor/far eller måske din lærer?

Hvis du gerne vil tale med en, der ikke kender dig, kan du kontakte den åbne anonyme rådgivning i din kommune. De vil kunne tilbyde dig et rådgivningsforløb eller hjælpe dig videre til anden hjælp. Du kan finde dem ved at google: åben anonym rådgivning og din kommunes navn eller søge under kommunens familie center. Den åbne anonyme rådgivning kan du kontakte, uden dine forældre får noget at vide.

Vi vil også rigtig gerne hjælpe dig – du kan derfor altid ringe til os på 116 111, så kan du snakke med en rådgiver, der har god tid til at lytte til dig og hjælpe dig videre.

Alt det bedste fra BørneTelefonen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.