Brev
Jeg vil være en dreng.
Hej.
Jeg er født som en pige.. Men. Jeg føler mig som om at jeg ikke passer ind i min krop.
Jeg kan godt lide drenge. Men jeg vil ikke være en pige.
Jeg ved ikke om jeg skal sige det til min mor og far?
Det heder Transkøn, hvis det er en person der vil skifte deres køn som de blev født med til det andet køn.
Hvad skal jeg gøre?
14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 14-årige
Tak for dit brev, hvor du så flot forklarer, hvordan du har det. Jeg forstår godt, at det er rigtig svært, når du ikke føler, du passer ind i din egen krop. Og måske også er bange for andres reaktion på det.
Du har helt ret: Man kalder det for transkøn, når man er født i en kvindekrop, men føler sig som en mand. Eller omvendt, er født i en mandekrop, men føler sig som en kvinde.
Nogle gange kaldes transkønnede for transseksuelle. Men at være trans handler ikke om seksualitet, men køn. Ligesom alle andre personer har transkønnede også forskellige seksualiteter, som ikke har noget med ens køn at gøre. Du skriver også, at du godt kan lide drenge, selvom du ikke vil være en pige. Og det er altså helt almindeligt.
Det er også meget forskelligt, hvad man har behov for, for at få det godt i sin egen krop som transkønnet. Nogle klæder sig i tøj, der passer til det køn, man ønsker at være. Det kan både være engang imellem eller altid. Andre ændrer deres biologiske køn ved kønsskifteoperation eller hormoner. Mens andre skifter køn ved at ændre deres cpr–nummer. Det kaldes et juridisk kønsskifte. Det kan man gøre, når man fylder 18.
Jeg ved ikke, om der er nogle af tingene, du synes passer på dig? Men jeg skriver det, for at du ved, at der ikke er én bestemt måde, der er rigtig eller forkert.
Det handler om, at du skal have det godt med dig selv og dit køn – biologisk, juridisk eller på anden vis. Og du virker til at være rigtig god til at mærke efter, hvordan du har det, og hvad du har brug for.
Jeg håber og tror på, at du kan bruge den evne til at finde frem til, hvad du har brug for, for at få det godt med dig selv.
Du spørger om, hvad du skal gøre, og om du skal sige det til din mor og far. Jeg vil i hvert fald opfordre dig til at snakke med nogen, for det kan være rigtig hårdt at gå med dine tanker selv.
Du kan prøve at snakke med din mor eller far, men det kunne også være en anden, du stoler på. Måske en anden i familien, en ven eller en lærer?
Sådan kan I måske finde frem til nogle løsninger, som er gode for dig.
Andre, som der har stået i lignende situationer synes, det er hjælpsomt at skrive et brev for at forklare, hvordan de har det, og hvad de har brug for hjælp til. Det kan måske også være hjælpsomt at vise nogen brevet her og mit svar?
Du kan måske også søge mere information og hjælp hos Foreningen for støtte til transkønnede børn her: FSTB eller LGBT+ Danmark: LGBT+ Danmark
Du kan også læse mere om kønsidentitet på vores hjemmeside her: Køn og identitet
Jeg håber, at mit brev kan hjælpe dig lidt. Du er også velkommen til at ringe til os på 116 111, hvis du har brug for at tale lidt mere om det hele.
Kærlig hilsen BørneTelefonen