Jeg tror at jeg er Tvekønnet.

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du

Tak for dit brev og at du deler dine tanker

Du skriver, at du igennem de seneste par år ikke synes dit køn føles som det normalt plejer. Måske du før har følt dig som pige, og tænkt at du ”bare” var homoseksuel? I hvert fald er du begyndt at føle, at du er begge køn oveni en. Det synes jeg er en interessant udvikling du er ved at gennemgå, men det lader til at dine forældre ikke helt forstår den udvikling. De tænker, at du er intetkøn, hvilket ikke er det som du føler. Derudover skriver du, at dine forældre er homofobiske og transfobiske. Har du prøvet, at sætte dig ned med dem og forklare dem om dine tanker og følelser om dit køn og din seksualitet? Ville de mon være villige til at lytte til dig, selvom de har nogle fordomme omkring kønsidentitet og seksuel identitet? Eller kunne du skrive et brev til dem, som du jo har gjort til Børnetelefonen?

Du skriver, at dit store problem er at få fortalt alle dine venner og din kæreste hvordan du har det indeni. Jeg tænker, at du sikkert har en meget åben vennekreds og kæreste, som vil lytte til dig og acceptere den udvikling du er på vej igennem. Det kan godt være du i starten vil blive mødt med lidt forundring og måske spørgsmåk, men folk skal lige have lov til at reflektere over hvad det er du siger, mon føler og hvor det evt. kan bevæge sig hen.

Du kunne måske prøve, at fortælle din kæreste først om dine tanker og følelser f.eks. ansigt-til-ansigt eller ved at skrive et brev? Eller vise din kæreste dette brev? Måske din kæreste kunne hjælpe dig med at få det sagt til dine venner f.eks. samle dem en aften og tale om det? Det er bare nogle bud, men husk at der aldrig kommer det ”rigtige” tidspunkt. Jeg har talt med mange unge både før og efter de sprang ud, f.eks. som homoseksuel og alle var meget nervøse før, men oplevede en kæmpe lettelse efter de havde gjort det. Husk at meget af hvad man tænker, at andre tænker og vil sige, jo sidder oppe i ens eget hoved, hvilket som oftest rammer langt fra hvad der i virkeligheden kommer til at ske.

Du er bestemt ikke den eneste, der går med disse tanker og jeg vil foreslå du tjekker denne hjemmeside ud: http://lgbtungdom.dk/radgivning/ungdomstelefonen/. Det er Landsforeningen for bøsser, lesbiske, biseksuelle og transpersoner, her kan du få rådgivning om bl.a. det med at få talt med venner og familie.

Jeg ønsker dig held og lykke med at få talt med din kæreste og dine venner

De varmeste hilsner

Børnetelefonen

få flere gode råd og hjælp til køn og identitet

Er du i tvivl om, hvilket køn du identificerer dig som? Måske du allerede ved det, men er nervøs for at fortælle det?

Her på siden kan du få gode råd og hjælp til at sige det højt. Du kan også teste din viden om de forskellige kønsidentiteter.

læs og giv råd til at springe ud

Vil du gerne fortælle din familie og venner om din seksuelle orientering?

Her kan du få andre børns gode råd til, hvordan du kan gøre det. Du kan også dele dine egne oplevelser og gode råd.

Køn og identitet Andre der hjælper

FSTB

Rådgivning til transkønnede børn og unge om køn og identitet
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

LGBT+ Danmark

Rådgivning om seksuel orientering, kønsidentitet og seksualitet