Jeg tror at jeg er biseksuel

Hej, jeg er en pige på 14 år, og jeg tror at jeg er biseksuel.

Hele mit liv, frem til for et par uger siden, har jeg ikke rigtig tænkt så meget over det. Men nu er jeg begyndt at indse, at jeg måske har det på samme måde med piger, som med drenge…

Når jeg tænker på det, kan jeg ikke rigtig se hvad forskellen egentlig er. Det føles bare ligeså rigtigt at jeg vil kunne være med en pige, som med en dreng…

Det er bare det, at der er noget der får mig til at tro, at det er forkert på en eller anden måde, og at jeg ikke ville blive accepteret. Selvom jeg godt ved at det er okay, at være lgbtq+

Jeg er lidt bange for at tale med nogen om det, for hvad hvis jeg så siger at jeg er biseksuel, men at det så viser sig at jeg ikke er?

Har i måske nogle råd til hvordan jeg kan finde ud af det? Og hvorfor jeg er usikker?

KH, 14 årige pige 😊

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år

Jeg kan høre, at du er ved at lære din seksualitet at kende. Det er en rigtig god ting. Jeg kan dog sagtens forstå, at det også kan være forvirrende.

På BørneTelefonen taler vi med en del børn og unge, der har tanker om seksualitet. Det er tanker som de fleste oplever gennem puberteten, hvor både krop og sind udvikler sig.

Det er vigtigt for mig at sige, at man ikke behøver vide, hvilken seksualitet man har. Ens seksualitet udvikler sig hele livet og i sidste ende så er kærlighed jo kærlighed. Derfor behøver du ikke at vide, om du er til piger, drenge eller begge dele. Det vil komme helt af sig selv.

Når man går med tanker om sin seksualitet, så er det helt okay ikke at dele det med sine venner. Man må gerne have tankerne for sig selv. Hvis du har lyst til at fortælle dem det, så skal du selvfølgelig gøre det. Men det er bestemt ikke et krav!

Mit bedste råd er at prøve dig frem. Måske forelsker du dig en dag i en pige. Måske forelsker du dig i en dreng. Mærk efter hvordan det føles. Mærk efter hvad du har lyst til. Prøv måske at skubbe alle andres forventninger og tanker lidt væk. Det handler om dig, og det du har lyst til. Kan du mon følge mig i det?

Jeg sender dig HER et link til BørneTelefonens hjemmeside. Her kan du læse mere om sex og seksualitet. Du kan også finde andre breve inde på vores Brevkasse som handler om netop seksualitet.

Jeg er lidt i tvivl om du mon kender til LGBT+ ungdom? De tilbyder rådgivning om seksualitet, spring-ud-problemer, usikkerhed om man er homo / bi / trans, hvordan man får det sagt mm. De kan derfor også være gode at snakke med om den tvivl du har om seksualitet. Jeg sender dig et link HER.

Jeg ønsker dig alt det bedste. Hvis du har brug for flere råd eller en snak, så er du meget velkommen til at skrive eller ringe på 116111.

Kærlig hilsen fra BørneTelefonen

få flere gode råd og hjælp til køn og identitet

Er du i tvivl om, hvilket køn du identificerer dig som? Måske du allerede ved det, men er nervøs for at fortælle det?

Her på siden kan du få gode råd og hjælp til at sige det højt. Du kan også teste din viden om de forskellige kønsidentiteter.

læs og giv råd til at springe ud

Vil du gerne fortælle din familie og venner om din seksuelle orientering?

Her kan du få andre børns gode råd til, hvordan du kan gøre det. Du kan også dele dine egne oplevelser og gode råd.

Køn og identitet Andre der hjælper

FSTB

Rådgivning til transkønnede børn og unge om køn og identitet
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

LGBT+ Danmark

Rådgivning om seksuel orientering, kønsidentitet og seksualitet