Brev
Jeg er bange for min seksualitet og hvordan udforsker jeg den?
Jeg er en pige på 16 år og jeg har et problem som vel egentlig ikke er et problem, for… tja, fordi piger er dejlige og det har jeg indset.
Da jeg var mindre tænkte jeg “hvor må det være dejligt at være til piger, nemmere på en måde”. Men i de seneste par år har jeg haft nogle følelser som jeg har fortrængt. Jeg kan godt lide drenge og de kan nemt gøre mig forelsket, og jeg forstår mine følelser i forhold til drenge, meget nemmere end i forhold til piger.
Det er “normalt” at kunne lide drenge. Når min familie spørger mig om jeg er ved at få en lille kæreste så er det drenge de mener, og indtil videre har jeg også tænkt sådan, men der er mere derude for mig og jeg ved det, men det skræmmer mig fordi jeg ikke kender det så godt. Jeg havde en drengekæreste i halvandet år, jeg har haft sex med drenge og jeg har været forelsket i drenge, men der er noget i mig som altid længes efter noget mere og inderst inde har jeg snart ikke lyst til drenge længere.
Piger er smukke. Jeg fanger mig selv i at se mere på modellerne end tøjet når jeg shopper på nettet, når der er sexscener på film er det de kvindelige skuespillere jeg ser mest på og jeg har lyst til at græde når jeg ser smukke piger på plakater for tøj og den slags.
Og jeg er så fandens bange. Det er som om.. Som om jeg ikke kan få alt det som er normalt og bliver betragtet som “mål” sammen med en pige. At blive 100% accepteret som gift, at få hendes 100% biologiske børn…
Kan jeg virkelig tage hende med til familiefester og præsentere hende som min kæreste og det menneske jeg elsker?
Jeg har kysset en veninde engang. Det betød ingenting for hende andet end stærkt venskab, men jeg har tænkt på det lige siden. Hun ved det ikke, men jeg tænker på det, og jeg vil opleve det igen. Gud hvor vil jeg bare gerne opleve det igen, men jeg forstår det ikke. Det betyder så mange forandringer og det skræmmer mig fra vid og sans.
Hvad i alverden skal jeg gøre for at udforske min seksualitet, tage mig sammen og møde en pige og hvordan kan jeg holde op med at være så sindssygt bange for noget så… normalt?
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år
Tak for dit brev, hvor du beskriver din tvivl i forhold til din seksualitet og din frygt for hvad det nu indebærer, at "skulle være til piger".
Din oplevelse af, at du er mere og mere interesseret i piger, synes de er smukke, tænker på dem som potentielle kærester er ganske normalt. Især i din alder er man meget nysgerrig på sin seksualitet og optaget af at udforske den. Nogle oplever at det bare er en "hedebølge" og altså forsvinder igen, mens andre går mere ind i det, møder en pige og derefter finder ud af, om det er noget for dem.
Det lyder til, at du har haft mange tanker omkring dette, især det med din familie bliver jeg optaget af. At du har tænkt på om man kunne have en pigekæreste med til familiesammenkomster, få børn med hende og om det vil blive accepteret der hvor du kommer fra.
Det er rigtig store tanker i den forbindelse, som jeg kan godt kan forstå også kan frustrere dig.
Det er nu sådan, at vi bor i et land hvor homoseksualitet er ganske almindeligt og mere og mere "udbredt". Forstået sådan, at man idag er mere åben omkring homoseksualitet, generelt i gadebilledet ser man mange homoseksuelle og vi ser også, at flere og flere unge springer ud. Dette kan have noget at gøre med, at det idag er mere almindeligt at være homoseksuel, end det var før i tiden. Det er eksempelvis også muligt at blive viet i kirken som homoseksuel og også i forhold til børn er der mange muligheder idag.
I forhold til at møde en pige, så ved jeg, at andre i samme situation som dig, har prøvet via nettet, taget på homobarer og ellers forsøgt sig frem med piger man har mødt og kunne mærke, at de måske også var interesseret i en. Jeg tænker, at du måske skal prøve det, for at finde ud af hvad alle de her følelser drejer sig om, om det er en reel interesse for piger, som du skal dyrke noget mere og finde ud af om du også er til piger. Din oplevelse i den forbindelse vil også være, at du møder nogen som måske er "sprunget ud" for noget tid siden og kan oplyse dig om hvordan det var og hvordan det blev taget imod. Generelt vil du have godt af, at møde nogen som har prøvet det samme som dig, tænker jeg.
Jeg synes, at du er helt vild god til at forklare dine tanker, og jeg tror, at hvis du kommer så langt, at du får en pigekæreste, kan forklare det for din familie, så de forstår hvordan det er at være dig og sikkert blive ligeså glade for din kæreste, som du er. I sidste ende vil ens familie bare have, at man er glad.
Kærlig hilsen BørneTelefonen