Brev
Intetkøn
Hej BørneTelefonen
Jeg er intetkønnet men jeg ved ikke hvad folk skal kalde mig, før blev jeg jo kaldt for hun/hende men jeg er bare ikke en pige (eller en dreng) men altså jeg ved det ikke og det er lidt svært at komme ud uden at kunne fortælle folk hvad jeg foretrækker at blive kaldt.
Udover det er min mor lærer og på hendes skole er der gået sport i at “komme ud” mange af eleverne ber lærerne om at ringe til deres forældre og sige at de ar biseksuel (bare et eksempel) hvilket gør det endnu sværere at komme ud, og jeg er også bare bange for mine forældres reaktion for min far kan ikke se pointet i at være intetkønnet og min mor fortæller mig altid at jeg er sådan en smuk pige, jeg bliver nervøs for at skuffe hende.
Intet?, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 15-årige
Når din mor kommer hjem fra sin skole og fortæller, at der er gået ‘sport’ i at tale om køn  – så må det føles ekstra svært at tale om emnet hjemme hos jer?…. Måske er du bekymret for, at hun ikke rigtigt vil tage dig alvorligt?
Hun har også altid bemærket, at du er en ‘smuk pige’. Det er klart, at du kan blive i tvivl om, hvad din mor vil tænke, når du ikke længere kalder dig selv en pige?
Faktisk er det ikke til at vide, men mon ikke din mor ønsker at forstå, hvordan du egentlig har det og tænker om dig selv?
At du er åben over for, hvad du kalder dig selv, betyder blot, at du ikke følger kønsnormerne så firkantet. Der har altid været mennesker, der har tænkt og følt ligesom dig. Det er faktisk almindeligt ikke at føle sig 100% hjemme idet ene eller det andet køn. Mange føler sig som en blanding af de to køn. Andre føler sig som ingen af delene.
Når man som du har mange tanker omkring sit køn, kan man godt komme til at føle sig anderledes. Jeg vil lige skynde mig at sige, at det er MEGET almindeligt.  Rigtig mange mennesker har tanker og fantasier om, hvordan det mon er at være et andet køn, intetkøn, biseksuel eller noget helt andet.
Du har ikke pligt til at melde ud om din kønslige identitet. Du skylder ikke forklaringer til nogen som helst. Nogle unge trives endda bedst med at holde deres tanker om køn helt for sig selv. Måske fordi de føler, at de er i en form for proces.
Måske behøver du heller ikke at sige noget til nogen – eller sætte dig selv i en bestemt bås?
I første omgang tror jeg, at du vil få stor glæde af at finde en fortrolig, du kan snakke med. Er der sådan en person i dit liv, som du kunne få en god snak med? Hvis du ikke kender nogle, som du har den tillid til, så er du er meget velkommen til at kontakte os på BørneTelefonen igen, på telefon 116 111 eller på chat/sms. Vi vil gerne snakke med dig, og give dig støtte i den proces, du er i.
Hvis du gerne vil vide lidt mere om kønsidentitet kan du kontakte LGBT foreningen. Du kan e-maile til dem eller ringe – læs mere her http://lgbt.dk/radgivning/ungdomstelefonen/
Jeg håber meget, at mit svar har hjulpet dig lidt. Du lyder som en stærk person, der er god til at lytte til dig selv. Hold fast i det!
Kærlig hilsen BørneTelefonen