Brev
Ingen lyst til livet
(Det skal først lige siges, at jeg aldrig vil begå selvmord, da jeg nok ikke har nosserne til det)
Hej Brevkassen
Jeg skriver fordi at jeg ikke rigtigt længere kan se meningen med livet. Engang så jeg frem til at komme videre fra folkeskolen og ud i livet, men den lyst er væk nu. Det er som om, at tiden efter 9. klasse bare er et sort hul.
Jeg tror at grunden til at jeg er kommet til dette punkt i mit liv, er fordi at der er en jeg godt kan lide, men at han ikke kan lide mig (jeg er bøsse, og det er han ikke). Og så det at jeg er skabsbøsse og ikke tør at fortælle det til nogen trænger også virkeligt hårdt på.
Det er bare som om at fremtiden er væk. At jeg ikke ved hvad jeg skal stille op med mit liv længere. Når jeg ser alle de homoseksuelle mennesker, der har fået et godt liv og en partner for livet, kan jeg bare ikke lade være med at tænke på, at det nok aldrig kommer til at ske for mig, for den eneste jeg elsker ville ikke kunne være sammen med mig. Han er det eneste der giver mig en mulighed lige nu for at få et liv. Han ved ikke engang hvor meget jeg elsker ham. Og hvis han får det at vide, vil han og mange andre sikkert hade mig. For det er jo sådan nogen af os bliver behandlet.
Så det er vel det, der er problemet. At jeg ikke længere ved hvordan jeg skal kunne se frem til livet.
(Igen, dette er ikke om selvmord)
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du
Jeg kan godt følge dig, at det kan være svært at se frem i livet, når du er vild med en, som du er overbevist om, at du ikke kan få. Men du har ikke vovet at prøve, fordi du er sikker på, at han ikke vil være kæreste med dig. Det er vel ok at fortælle ham, at du elsker ham og du godt ved, at det aldrig bliver som kærester med jer to? Eller vil det også være at gå et skridt for langt? Og vil det komme skidt tilbage til dig, så er det nok bedst at lade være...
Selvom du er hårdt ramt af det, jeg vil kalde ulykkelig kærlighed, så kan du heldigvis også få øje på, at dit liv kan blive godt - når jeg kigger gennem det lidt grå gardin af tristhed. Det er jo helt ok at føle sig trist og miste blikket på fremtiden, når hjertet er fyldt med håb og kærlighed til din ven, som nok ikke bliver din kæreste. Jeg vil vove at foreslå dig at få øjnene lidt fra din ven og over på andre ting ,og måske endda også på potentielle kærester. Det betyder ikke at du skal pakke de ulykkelige kærlige følelser væk, men give dig selv lov til at være på vej til noget, som kan gøre dig mere glad og få kig på fremtiden igen. Det kan være hygge med andre, lave ting du elsker, gøre noget sjovt - ting som kan løsne og tø blikket lidt og give lys og lyst til det liv, du har lige foran dig.
Har du en ven/veninde/søster/bror osv., som kunne være en god støtte til dig i denne periode, så tænker jeg, at det vil være godt at du deler med en, hvordan du går og har det - og hvordan du godt kunne tænke, at dit liv former sig.
Det kan også være at du har brug for at kigge på vores gode råd om kærestesorger: https://bornetelefonen.dk/k%C3%A6restesorger-5-gode-r%C3%A5d
Du er i hvert fald velkommen til at ringe eller skrive ind på 116111, hvis du har brug for at tale mere.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen