Idk

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Hej

Hvor er det godt at høre fra dig. Du skriver at du har brugt os før og nu har du det bedre. Det er jeg rigtig glad for at høre.

Det lader til, at den rare følelse du nu har i kroppen er ny og anderledes for dig. Det kan føles overvældende, men er det muligt for dig at bruge denne nye følelse som en styrke ville det være rigtig godt.

Jeg gætter på, at du har haft nogle mennesker omkring dig som har hjulpet dig til at få det godt. Har du talt med dem om hvordan du nu har det nu og hvad siger de til dig ?

Hvis man har været så meget igennem som du har, så er det virkelig flot at du nu er kommet dertil hvor du er. Det kan være hårdt at lære sig selv bedre at kende, men det er en styrke at du i en alder af 16 år har arbejdet så meget med dig selv. Du har været igennem en stor og vigtig udvikling som du nu skal lære at være i. Jeg siger ikke at dette er let, men jeg håber at du kan lære at nyde de gode stunder du har, og give dig selv plads til at være glad. Jeg kan ikke give dig en facitliste på hvordan du bliver virkelig glad – det er dig selv som skal mærke efter hvad der virker for dig.

Det handler også om at acceptere, det er ok at have de følelser du har, både de glade og kedafdetheden. Det er en del af det at være menneske. Og mærk så efter, hvem vil du mon føle dig mest tryg og glad ved at være sammen med, eller hvilke ting, tror du vil give følelsen at glæde lov til at bo lidt i dig? Måske en hyggedag med en veninde? Måske en shoppetur, eller en cafetur med en voksen du er glad for eller en god veninde. Eller måske en dag i hyggetøj hjemme og se en god serie. Alt er tilladt, mærk efter, hvornår glæden får mest plads og lad den få lov til at gro.

Om lidt skal du på efterskole og så starter et nyt kapitel i dit liv. Hvis du er åben for det, så kan det blive et rigtig dejligt år med nye venner og spændende udfordringer. Mon du glæder dig til at komme afsted ? På efterskolen vil der også være søde voksne, som du vil kunne tale med.

Har du brug for at tale med en voksen på BørneTelefonen, så er du altid velkommen til at ringe til os på nr 116111

Du ønskes en god sommer og et fantastisk år på efterskole

Stort kram fra BørneTelefonen

få flere gode råd og hjælp til køn og identitet

Er du i tvivl om, hvilket køn du identificerer dig som? Måske du allerede ved det, men er nervøs for at fortælle det?

Her på siden kan du få gode råd og hjælp til at sige det højt. Du kan også teste din viden om de forskellige kønsidentiteter.

læs og giv råd til at springe ud

Vil du gerne fortælle din familie og venner om din seksuelle orientering?

Her kan du få andre børns gode råd til, hvordan du kan gøre det. Du kan også dele dine egne oplevelser og gode råd.

Køn og identitet Andre der hjælper

FSTB

Rådgivning til transkønnede børn og unge om køn og identitet
Læs mere

Headspace

Brug for nogen at tale med? Ring, sms, chat eller duk op (12-25 år)
Læs mere

LGBT+ Danmark

Rådgivning om seksuel orientering, kønsidentitet og seksualitet