Hvilket køn er jeg til?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14

Det lyder ikke rart, at du døjer med angst på den måde, som du beskriver. Det er der desværre rigtig mange unge der gør. Det kan måske være rart at vide, at man ikke er alene om de tanker og følelser, som kommer med angsten.

Netop derfor har vi også en side inde på BørneTelefonen.dk, hvor man kan læse gode råd, når man har det sådan. Måske er det også noget du kunne få gavn af? Du kan i hvert kigge derind, hvis du har lyst: https://bornetelefonen.dk/bange-utryg-angst/

Som du skriver, er det helt normalt at være i tvivl om, man mon er til piger eller drenge. Det gør det dog ikke mindre forvirrende at være i. Du skriver, at du nok ikke var så forelsket i drengen, og at du følte dig lidt nervøs og utilpas. Jeg tænker, der er vigtigt, at du holder fast i det. For jeg synes, det er flot set, at det nok også kan spille en rolle. Altså så behøver den følelse ikke at have noget at gøre med, at det var en dreng og ikke en pige du så. Men handler mere om de følelser der var eller ikke var til ham.

Uanset om du næste gang kan lide en pige eller en dreng, så er det helt okay og normalt. Det kan være, at du først skal møde én, som du virkelig godt kan lide, før du ikke forbinder personen med ham? Giver det mon mening for dig?

Det kan være rigtig svært bare at skulle vente og se. Men du lyder som en pige, der gør sig mange fine tanker. Så jeg håber, at du er klar på at have lidt mere tålmodighed og se om du møder et dreng eller pige som du har det godt med.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

få flere gode råd og hjælp til køn og identitet

Er du i tvivl om, hvilket køn du identificerer dig som? Måske du allerede ved det, men er nervøs for at fortælle det?

Her på siden kan du få gode råd og hjælp til at sige det højt. Du kan også teste din viden om de forskellige kønsidentiteter.

læs og giv råd til at springe ud

Vil du gerne fortælle din familie og venner om din seksuelle orientering?

Her kan du få andre børns gode råd til, hvordan du kan gøre det. Du kan også dele dine egne oplevelser og gode råd.

Køn og identitet Andre der hjælper

FSTB

Rådgivning til transkønnede børn og unge om køn og identitet
Læs mere

Headspace

Brug for nogen at tale med? Ring, sms, chat eller duk op (12-25 år)
Læs mere

LGBT+ Danmark

Rådgivning om seksuel orientering, kønsidentitet og seksualitet