Hjælp, er jeg homoseksuel?

Hej,

jeg er 15 år og rigtig bange.

Jeg har ikke kunne spise noget på det seneste, ikke kunne fokusere eller noget. Jeg er så bange og nervøs for at blive homoseksuel.

Jeg har en fantastisk kæreste som jeg elsker mere end noget andet, og tænder på hende og andre piger. Men de 2 sidste gange vi har skulle have sex har jeg ikke kunne få erektion på, og tanken slog mig om jeg er homoseksuel.

Jeg tænder ikke på mænd, og tanken afskyer mig lidt, jeg ønsker ikke at være i et forhold med en mand, det eneste jeg ønsker er at jeg kan blive ved med at leve som jeg har gjort før, og blive ved med at være sammen min kæreste. Det eneste jeg tænker på er hvor meget liv ville forandre sig, hvis jeg var homo, og det ønsker jeg ikke.

Har brug for at vide jeg skal gøre, føler ikke selv jeg er homoseksuel, men er så forvirret for vil gerne have sex med piger, og se tænder mig også, men har kigget lidt på nettet om jeg var homoseksuel, og alle de tegn de har beskrevet har passet lidt i forhold til hvad jeg føler. F.eks. At grunden kunne være at jeg skubber det så langt væk er fordi jeg måske inderstinde er det, hvilket jeg på ingen måde ønsker.

Ville næsten tage livet af mig selv hvis jeg var. Håber i kan hjælpe…

Dreng, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Hej med dig

Tak for dit brev. Det er tydeligt, at du på det seneste slet ikke har haft det nemt, og at tankerne omkring om du er homoseksuel nærmest har taget magten over dig. Der er naturligvis intet i vejen med eller unormalt i at være homoseksuel, men for dig har tanken måske været skræmmende, fordi du ikke kan genkende noget af dig selv i det at være homoseksuel? Mens man er ung, er det helt normalt, at man stiller sig selv spørgsmålet omkring sin egen seksualitet og hvem man tænder på. Det lyder som om, du allerede ved meget om din egen seksualitet. Jeg håber, at du bliver mere rolig og afklaret, mens du læser mit svar.

I dit brev kan jeg ikke se noget, der skulle pege på, at du skulle være homoseksuel. Du skriver, at du ikke tænder på mænd, men på din kæreste. Du ønsker ikke at være i et forhold med en mand, og du føler dig ikke som homoseksuel. Alt dette tyder på, at du er det, der hedder heteroseksuel – at du tænder på at have sex med det modsatte køn.

Du fortæller, at du har været på nettet og undersøgt tegn på at være homoseksuel. Der er mange forskellige sider på nettet omkring at være homoseksuel. Både seriøse sider – men desværre også useriøse. For der er mange fordomme om, hvordan homoseksuelle er. Men der findes ingen sider på nettet, hvor man kan se, om man er homoseksuel. For homoseksuelle er lige så forskellige mennesker som dem, der ikke er homoseksuelle.

Du nævner selv, at du de sidste par gange, du har været sammen med din kæreste ikke har fået erektion. Og at det har fået dig til at tænke på, om du mon er homoseksuel. Men det er desværre helt normalt at man nogle gange ikke får erektion. Det betyder ikke, at man er homoseksuel eller ikke tænder på sin kæreste. Nogle gange kan erektionen udeblive, hvis man fx har for mange ting, man går rundt og tænker på. Måske kunne dette forklare, at du ikke har fået erektion de sidste to gange? Nogle reagerer ved at droppe det hele og tænke på det som en fiasko, hvis erektionen udebliver. Men det bedste at gøre, hvis man ikke kan få erektion, er at kæle lidt eller på en anden måde at være intime sammen. Måske kunne du prøve at tale med din kæreste om det?

Jeg håber, du er blevet mere afklaret og rolig, efter du har læst mit brev. Hvis du har lyst til at snakke, er du altid velkommen til at skrive eller ringe.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?