Brev
HJÆLP
Kære brevkasse.
jeg er en pige på 12, og har en bedste veninde, hun går i min klasse.
vi har været bedsteveninder siden 1. klasse.
men hun er begyndt a kysse mig hele tiden, og røremig og sån. Jeg er 100% til drenge, og vil jo gerne forblive bedste veninder med.
hvad kan jeg gøre?
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år,
Jeg kan godt forstå, hvis du er blevet godt og grundigt forvirret over, at din veninde er begyndt at kysse og røre ved dig.
Det er meget forskelligt, hvor ‘fysiske’ folk er. Nogle mennesker bruger dét dér med at kærtegne og røre ved gode, tætte venner for at vise deres følelser og for at vise omsorg. Men der er også mange andre mennesker, som ikke bruger berøring og kærtegn på samme måde, og for nogle kan det føles enormt grænseoverskridende at blive rørt ved på den måde.
Jeg tænker, at din veninde måske kan være sådan én, der rører og kysser meget, fordi det måske kan være blevet en del af den måde, hun udtrykker sig på. Tror du, at det kan være sådan, det hænger sammen?
Eller føler du, at din veninde er blevet interesseret i at være noget mere end venner? At hun f.eks. kunne være interesseret i at være kærester?
Uanset om du tænker, din veninde kunne være interesseret i dig eller om hun måske bare er meget fysisk, er det vigtigt, at du får sagt noget, hvis du ikke har lyst til, at hun rør ved og kysser dig.
Jeg kan godt forstå, hvis du er lidt nervøs for, hvordan hun vil reagere. Men hvis du starter med at fortælle hende, at du virkelig holder af hende og at du bare håber, I to vil være veninder altid – og så slutter af med at sige, at du bare ikke er så god til det dér med at røre og kysse – tror du så, at hun måske vil kunne forstå det og ikke tage det som en stor kritik?
Hvis du siger til hende, at det ikke har noget med hende at gøre, men at du bare ikke har det så godt med en masse kys og berøring mellem veninder – ikke fordi det er ulækkert, men bare fordi det er sådan, du har det.
Og det er der bestemt ikke noget galt med. Alle er forskellige – og det er bare fint og vigtigt, at man står ved sine egne grænser. Hvis det var dig, der gjorde noget, som din veninde faktisk ikke kunne lide, ville du måske også gerne vide det, så du kunne stoppe med at gøre det?
Hvis du har brug for at snakke mere om det, er du meget velkommen til at SMS’e eller ringe til BørneTelefonen på nummer 116 111 eller skrive til os på Chatten.
Bedste hilsner
BørneTelefonen