Brev
Hjælp?
Hej,
jeg er en dreng på 15.
Men hvis du spørg alle andre ville de grine og sige jeg er en pige. Gud hvor ville jeg dog ønske jeg bare kunne være normal! Jeg er født pige, men er en dreng:3 transkønnet.
Problemet ligger ikke kun der, for jeg har længegået og overvejet selvmord, jeg ved godt det er en permanent løsning til et midlertidigt problem, men er det nu også det?
Hver morgen vågner jeg o ville ønske jeg ikke havde.
Jeg tør ikke fortælle mine forældre jeg er en dreng og slet ikke at jeg vil dø! Sidste år fandt de ud af at jeg havde begået selvskade og de virkede bare så chokerede.
Det overraskede mig egentlig ikke, jeg snakker ikke rigtig med dem. Når jeg er hos min mor er jeg på mit værelse og læser og hos min far er jeg på mit værelse og redigerer billeder eller læser.
Jeg er gået så langt at jeg har lært hvordan man binder den der lykke på et reb når man vil hænge sig Selv og jeg har en lille pose med 650 ml. Piller:/
kan i hjælpe på nogen måde?
-A.
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 15 år
Mange tak for dit brev. Det du beskriver er noget, som er meget vigtigt at have fokus på; det er nemlig ikke altid let, at føle sig anderledes. Og især ikke, når det føles svært at fortælle sine nærmeste om det. Når jeg læser dit brev fornemmer jeg, at der er flere ting på spil for dig, som påvirker dig og din trivsel.
Om tingene hænger sammen; det at du er transkønnet og dine tanker om ikke at ville leve mere, ved jeg ikke - men noget tyder på, at du er ved at finde ud af, hvem du selv er og den proces er lidt mere indviklet for dig. Men processer tager tid og det kræver tålmodighed.
Nogle gange kan man få brug for hjælp til at finde den bedste vej; du skal finde ind til dig selv og når du har gjort det, så tror jeg også, at det bliver lettere for dig at fortælle andre, hvem du i virkeligheden er. Men gennem en sådan proces, har man brug for støtte - derfor tænker jeg, at det er vigtigt at du får fortalt om dine tanker omkring livet. Selv om dine forældre bliver chokerede, så ønsker de at du har det godt. De skal nok lige bruge lidt til at forsstå, hvordan du har det og hvordan de bedst kan hjælpe dig. Jeg tænker, at sammen kan I finde frem til, hvad I gør bedst. Måske er det en god psykolog. En mulighed er at gå til læge, derigennem får du en henvisning og så er prisen en lidt anden.
Sammen med en psykolog kan du også lave en god plan for, hvordan du kan komme til at leve som den dreng, du i virkeligheden er. I den forbindelse tænker jeg, at det ville være godt, at du får rådgivning og en god snak med andre der har været nogle af de samme processer igennem. De kender også til det at tage stilling til sit køn og seksualitet og at fortælle andre det. Den rådgivning kan du fx få hos LGBT+ - Danmark som står for ”Landsforeningen for bøsser, lesbiske, biseksuelle og transpersoner”.
Her kan du læse mere om kønsidentitet og seksuel orientering - herunder også hvordan man får det sagt til for eksempel ens forældre. Der er også mulighed for at mødes med andre unge under i Aura, hvor man bare møder op de dage, hvor det er planlagt. Det foregår i anerkendende og trygge rammer - du finder et link til hjemmesiden lige her: https://lgbtungdom.dk/ Jeg håber, at du vil læse mere på deres hjemmeside og tage mod til at få en god snak med deres frivillige rådgivere - og måske overveje, om det ville være en mulighed at komme ind og se, om Aura kunne være godt for dig. Det kan man også snakke/skrive med rådgiverne om.
Det er vigtigt for mig at sige, at selvmord ikke må være en løsning på de problemer man fra tid til anden oplever - det er vigtigt at reagere på de følelser og tanker man har og få hjælp, også den professionelle hjælp, når der er brug for det.  Nogen gange kan det være svært at få øje på, hvordan livet ser ud om lidt, om noget tid - og om nogle år. Du har taget stilling til, at du er en dreng. Det kan også kræve sit at komme frem til og vide, at sådan er det. Du er faktisk allerede kommet længere end andre vover at komme gennem et helt liv. Derfor håber jeg, at du kan se, at du er på vej, at du nu finder modet til at rådgivning og hjælp, så du får øje på det liv, som du skal til at leve, som den du er.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen