Fortrudt seksuelt fremmøde.

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære fyr på 17

Tak for dit brev. Der er helt naturligt, at man i perioder kan være i tvivl om sin seksualitet. Og der er er mange, der eksperimenterer for at lære sig selv og sin seksualitet bedre at kende. Derfor er det helt forståeligt, at du fik lyst til at eksperimentere med gutten på 19. Og samtidig er du i din gode ret til ikke at ønske at lære ham bedre at kende eller at eksperimentere med ham igen.

Har du på en eller anden måde kunnet fortælle ham, at du alligevel ikke er interesseret? Det tror jeg kunne være en god idé, så han ikke forventer noget af dig, du ikke ønsker at give ham – og måske opsøger dig på dit arbejde for at få afklaret jeres forhold.

Da I mødtes på en netside, har han så en profil, du kunne skrive til? Du behøver ikke skulle skrive en lang forklaring til ham – måske kunne du bare fortælle, at du har fundet ud af, at det alligevel ikke var dig, og så måske ønske ham det bedste fremover? Det kan godt være, at han så beder om en forklaring på hvorfor – men det er dig selv, der afgør, om du har lyst til at fortælle ham noget mere eller ej.

Hvis du får givet ham besked om, at det alligevel ikke var noget for dig, vil du også kunne reagere mere afslappet, hvis du skulle møde ham – og enten sige ”hej” eller kigge den anden vej eller være optaget af en vigtig telefonsamtale. Hvis han ved, hvor du arbejder, og du tror, han vil kunne finde på at opsøge dig på arbejdet, kunne du måske alliere dig med en god kollega, der kan træde til og hjælpe dig ud af situationen. Ville det være en mulighed?

Jeg tror, at du reagerer så stærkt nu, fordi du så tydeligt mærker, at du har overtrådt en af dine grænser. Det er sådan med grænser, at dem mærker vi nogle gange først, når de overtrædes. Derfor er dit møde med gutten en vigtig erfaring for dig - du har lært noget om dig selv. Der er noget, du ikke har lyst til at gøre igen. På den måde er din oplevelse med gutten ikke nødvendigvis dårlig. Med mindre der altså skete noget, som var for voldsomt for dig?

Når man mødes med fremmede, så bliver man ret sårbar. For man kender ikke hinanden eller hinandens grænser og forventninger. Og man får tit også svære ved at sige fra. Hvis du derfor føler, at gutten gjorde noget ved dig, der ikke var ok, at du har været udsat for et overgreb eller er blevet tvunget til noget, så er det vigtigt, at du får hjælp. Det er jo slet ikke sikkert, der er sket dig noget, men for en sikkerheds skyld vil jeg lige fortælle dig, at du helt anonymt kan få hjælp hos Center for Voldtægtsofre http://www.voldtaegt.dk/., hvis du har været udsat for et seksuelt overgreb.

Jeg håber, du har kunnet bruge nogle af mine råd. Og jeg håber, at det er lykkes mig at berolige dig lidt, så du er mere forberedt, hvis du skulle møde ham en dag. Jeg ønsker dig alt det bedste fremover. Hvis du skulle få behov for at snakke, er du altid velkommen til at skrive eller ringe.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

få flere gode råd og hjælp til køn og identitet

Er du i tvivl om, hvilket køn du identificerer dig som? Måske du allerede ved det, men er nervøs for at fortælle det?

Her på siden kan du få gode råd og hjælp til at sige det højt. Du kan også teste din viden om de forskellige kønsidentiteter.

læs og giv råd til at springe ud

Vil du gerne fortælle din familie og venner om din seksuelle orientering?

Her kan du få andre børns gode råd til, hvordan du kan gøre det. Du kan også dele dine egne oplevelser og gode råd.

Køn og identitet Andre der hjælper

FSTB

Rådgivning til transkønnede børn og unge om køn og identitet
Læs mere

Headspace

Brug for nogen at tale med? Ring, sms, chat eller duk op (12-25 år)
Læs mere

LGBT+ Danmark

Rådgivning om seksuel orientering, kønsidentitet og seksualitet