Føler ikke tiltrækning til andre

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 17 år!

Der er ingenting i vejen med dig. Du er helt normal.

Det er meget forskelligt, hvornår man begynder at interessere sig for at have kærester og/eller sex. For nogen starter det tidligt, for andre senere – nogle er langt oppe i 20’erne eller måske endnu ældre, før de begynder at interessere sig for det. Intet er mere rigtigt eller forkert end andet. Det der er vigtigt er, at man gør det, der føles rigtigt for en selv, og ikke hvad de andre gør.

Du skriver, at du gerne vil have en kæreste, men nok mere fordi, du gerne vil føle dig normal. Normalitet er gudskelov et vidt begreb. Der er også mennesker, der er aseksuelle, det vil sige, som ikke har lyst til sex eller meget lidt lyst til sex. Det betyder ikke at man ikke kan have en kæreste, for vi har alle brug for nærhed og følelsen af at være tætte. Men så må man aftale i forholdet hvordan man kan være sammen, så begge parter har det rart med det. Du kan læse mere om aseksualitet samt seksualitet generelt på www.sexlinien.dk.

Jeg kan godt forstå, at du syntes, det var frastødende at se pornofilm i 4. klasse. Men jeg tænker, at selvom de andre sagde, at de godt kunne lide at se det, var det måske ikke hele sandheden? Nogle følte sig måske også frastødte, men turde ikke sige det, da de ikke ville skille sig ud.

Hvis du en dag får lyst til at få en kæreste – ikke for at være normal, men fordi du virkelig har lyst, eller fordi du bliver forelsket i én – er det rigtig vigtigt, at du ikke går hurtigere frem på det seksuelle område, end du har lyst til og føler dig klar til. Man kan sagtens være kærester uden at skulle gå i seng sammen, og det er helt i orden at sige til sin kæreste, at man endnu ikke er klar eller ikke har lyst til sex.

Mange kærlige hilsner
BørneTelefonen

få flere gode råd og hjælp til køn og identitet

Er du i tvivl om, hvilket køn du identificerer dig som? Måske du allerede ved det, men er nervøs for at fortælle det?

Her på siden kan du få gode råd og hjælp til at sige det højt. Du kan også teste din viden om de forskellige kønsidentiteter.

læs og giv råd til at springe ud

Vil du gerne fortælle din familie og venner om din seksuelle orientering?

Her kan du få andre børns gode råd til, hvordan du kan gøre det. Du kan også dele dine egne oplevelser og gode råd.

Køn og identitet Andre der hjælper

FSTB

Rådgivning til transkønnede børn og unge om køn og identitet
Læs mere

Headspace

Brug for nogen at tale med? Ring, sms, chat eller duk op (12-25 år)
Læs mere

LGBT+ Danmark

Rådgivning om seksuel orientering, kønsidentitet og seksualitet