Føler ikke at jeg kan være mig selv

Hej Brevkassen

Jeg føler mig som en pige, selvom jeg er en dreng. Fx når jeg sidder for mig selv uden spejle, så tænker jeg mig selv som en pige. Men når jeg så kigger i et spejl ser jeg en dreng.

Er jeg mærkelig? Er det forkert, at jeg føler mig som en pige? Og hvordan skal jeg sige til mine forældre, at jeg føler mig som en pige?

K.H
Mig

Transkønnet, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du på 15 år.

Først vil jeg starte med at fortælle dig, at du bestemt ikke er mærkelig. Der er heller ikke er noget forkert i, at du føler dig som en pige, selvom du ser en dreng i spejlet. Der er nogle som føler, at de er født i den forkerte krop.Det kan være svært at gå med de tanker og følelser helt alene.
Det lyder som om, at du gerne vil fortælle det til dine forældre. Det tænker jeg vil være en god idé. Måske har de det allerede på fornemmelsen, og vil derfor ikke blive så overraskede over at få det at vide. Det kan også være, at de ikke har det på fornemmelsen, og måske bliver overraskede og lige tænke lidt. Men langt de fleste forældre, vil blive glade for, at deres barn, vil dele de tanker og følelser med dem.

Jeg tænker, at du kan sige det eller skrive det til dem. Du kan også selv mærke, hvilken måde du tænker er bedst at gøre det. Du kan også vise dem brevet, du har har skrevet hertil.

Det kan også være at du har brug for at tale med andre, som kender til det at føle sig som et andet køn, end det man ser i spejlet. Du kan får rådgivning og læse mere her: http://lgbtungdom.dk/radgivning/ungdomstelefonen/

Kærlig hilsen BørneTelefonen.

få flere gode råd og hjælp til køn og identitet

Er du i tvivl om, hvilket køn du identificerer dig som? Måske du allerede ved det, men er nervøs for at fortælle det?

Her på siden kan du få gode råd og hjælp til at sige det højt. Du kan også teste din viden om de forskellige kønsidentiteter.

læs og giv råd til at springe ud

Vil du gerne fortælle din familie og venner om din seksuelle orientering?

Her kan du få andre børns gode råd til, hvordan du kan gøre det. Du kan også dele dine egne oplevelser og gode råd.

Køn og identitet Andre der hjælper

FSTB

Rådgivning til transkønnede børn og unge om køn og identitet
Læs mere

Headspace

Brug for nogen at tale med? Ring, sms, chat eller duk op (12-25 år)
Læs mere

LGBT+ Danmark

Rådgivning om seksuel orientering, kønsidentitet og seksualitet