Brev
Føler ikke at jeg kan være mig selv
Hej Brevkassen
Jeg føler mig som en pige, selvom jeg er en dreng. Fx når jeg sidder for mig selv uden spejle, så tænker jeg mig selv som en pige. Men når jeg så kigger i et spejl ser jeg en dreng.
Er jeg mærkelig? Er det forkert, at jeg føler mig som en pige? Og hvordan skal jeg sige til mine forældre, at jeg føler mig som en pige?
K.H
Mig
Transkønnet, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du på 15 år.
Først vil jeg starte med at fortælle dig, at du bestemt ikke er mærkelig. Der er heller ikke er noget forkert i, at du føler dig som en pige, selvom du ser en dreng i spejlet. Der er nogle som føler, at de er født i den forkerte krop.Det kan være svært at gå med de tanker og følelser helt alene.
Det lyder som om, at du gerne vil fortælle det til dine forældre. Det tænker jeg vil være en god idé. Måske har de det allerede på fornemmelsen, og vil derfor ikke blive så overraskede over at få det at vide. Det kan også være, at de ikke har det på fornemmelsen, og måske bliver overraskede og lige tænke lidt. Men langt de fleste forældre, vil blive glade for, at deres barn, vil dele de tanker og følelser med dem.
Jeg tænker, at du kan sige det eller skrive det til dem. Du kan også selv mærke, hvilken måde du tænker er bedst at gøre det. Du kan også vise dem brevet, du har har skrevet hertil.
Det kan også være at du har brug for at tale med andre, som kender til det at føle sig som et andet køn, end det man ser i spejlet. Du kan får rådgivning og læse mere her: http://lgbtungdom.dk/radgivning/ungdomstelefonen/
Kærlig hilsen BørneTelefonen.