Brev
er trans og mine forældre acceptere mig ikke
jeg fortalte mine forældre jeg er trans og de har taget hånden af mig og siger de vil finde en plejefamilie til mig.
De siger de ikke vil have en trans i deres hjem og har tilsvinet mig i flere timer.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre da de nægter at få mig en tid med en psykolog, jeg regner med at de er bange for at jeg er trans og derfor er et misfoster.
Hvis jeg skal få en plejefamilie, hvad sker der så? må jeg beholde mine ting eller bliver alt taget fra mig.
15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 15 årige.
Sikke en situation du står i lige nu. Jeg er glad for, at du har skrevet herind. Du er meget ærlig og åben og det viser mig, at du tør vise dine følelser og holde fast i dine følelser. Jeg synes, det er modigt og rigtig godt, at du har fortalt det til dine forældre.
Det at være trans er accepteret af de fleste idag, men for mange i dine forældres alder, er det stadig tabu og meget svært at forstå og acceptere. Mon dine forældre har reageret meget voldsomt, da de er blevet overraskede? Og mon de fik sagt det med plejefamilie, fordi de ikke vidste, hvad de skulle gøre? Det er svært at sige, men for dig er det voldsomt og absolut ikke rart at høre.
Det er vigtigt for mig at sige, at dine forældre ikke kan bestemme, om de vil sende dig i plejefamilie. Ingen kan blive sendt til en plejefamilie på grund af deres kønsidentitet eller seksualitet. Ingen forældre kan på egen hånd bestemme, at de vil sende deres barn i pleje. Anbringelse i plejefamilie sker i samarbejde med kommunen.
Skulle man af helt andre årsager bo hos en plejefamilie, man må gerne have sine ting med. At bo hos en anden familie (i pleje) er ikke en straf men en hjælp, og derfor må man tage sine ting med.
Jeg tænker, at for dig er det vigtigt at blive ved med at fortælle din familie, at du er den samme person, selvom du er trans. Derudover er det vigtigt at fortælle dem, hvad det vil sige at være trans. Jeg tænker, at du kan have brug for at snakke med nogen andre, som ved hvad du går igennem og som kan hjælpe dig med at komme i kontakt med andre unge mennesker, som har stået i samme situation. Det kan du gennem dette link: https://lgbtungdom.dk/ungdomstelefonen/.
Jeg vil anbefale dig at snakke med dem på LGBT, som er den hjemmeside, jeg har lagt som link. De snakker med mange unge mennesker omkring køn, identitet og seksualitet. Jeg tænker også, de kan give dig gode råd og ideer til, hvordan du skal forholde dig i forhold til dine forældre.
Super godt at du skrev herind og bliv ved med at være ærlig og åben. Husk du også altid kan ringe til børnetelefonen på 116111.
Kærlig hilsen børnetelefonen.
få flere gode råd og hjælp til køn og identitet
Er du i tvivl om, hvilket køn du identificerer dig som? Måske du allerede ved det, men er nervøs for at fortælle det?
Her på siden kan du få gode råd og hjælp til at sige det højt. Du kan også teste din viden om de forskellige kønsidentiteter.
læs og giv råd til at springe ud
Vil du gerne fortælle din familie og venner om din seksuelle orientering?
Her kan du få andre børns gode råd til, hvordan du kan gøre det. Du kan også dele dine egne oplevelser og gode råd.