Brev
Er jeg eller ej?
Hej!
Jeg har haft nogle tanker i hovedet i et års tid, og nu kan jeg endelig skrive om det.
Jeg ved ikke om jeg er Akønnet eller ej, fordi jeg aner ikke hvad køn jeg vil tænke mig at være, og jeg har snakket med mine venner om det.
Min far er meget imod homoseksuelle osv.
Og jeg tør ikke spørger min mor eller far om det,
jeg er vildt bange,
please hjælp mig!
15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej du.
Hvor er det godt, at du har nogle venner, som du føler dig så tryg ved, at du kan snakke med dem, om de tanker du har.
Du er 15 år, og det er overhovedet ikke ualmindeligt at være usikker på sin identitet. Du er ung, og i fuld gang med, at udvikle dig på alle måder. Det lyder lidt som om, at du ikke rigtig kan mærke, om din seksualitet, eller dit køn og din identitet, passer til det køn, du er født som? Det er heller ikke ualmindeligt, at man kan føle usikkerhed på netop de områder. Og de fordomme og holdninger, der kan være rundt om en, kan være med til, at gøre det endnu sværere. Fordi man bliver nervøs for, at vedkende sig det, man rigtig føler.
Du skriver, at din far er imod homoseksuelle. På den baggrund kan jeg godt forstå, at du bliver bange og heller ikke tør snakke med din mor om dine tanker. Men måske vil de godt snakke om det, hvis du tør åbne op. Måske vil det være noget andet for dem, hvis det handler om dig, end hvis de bare skal forholde sig til homoseksuelle generelt. Måske ved de ikke så meget om det.
Som regel, skyldes modstand mod homoseksualitet jo usikkerhed og uvidenhed. Tit er man bange for det, man ikke kender, og sådan vil det måske også være for dine forældre. I hvert fald er det ærgerligt for både dem og dig, hvis de ikke kan være åbne og klare til at acceptere dig, som du er.
Jeg synes, at du skal snakke mere med dine venner om det. Du kan også gå ind på denne hjemmeside http://lgbtungdom.dk/radgivning/ungdomstelefon. Måske får du mod på, at ringe derind og få råd til det med, at snakke med dine forældre. Det kan du selvfølgelig også gøre på BørneTelefonen, på 116 111.
Jeg tænker, at det kunne være godt for dig, hvis du ikke skulle være bange og usikker, men i stedet kunne være nysgerrig og åben, prøve ting af og mærke efter i dig selv, hvordan du har det bedst. Det handler meget om, at du skal stå ved dig selv og de følelser du har. Du er ikke forkert eller mærkelig. Det er vigtigt, at du tænker sådan om dig selv.
Jeg håber, at du får dig nogle gode snakke med dine venner, og at du også efterhånden tør begynde at snakke med dine forældre.
Mange hilsner fra BørneTelefonen.