Brev
Er jeg bøsse
Heej
Jeg er 16 år jeg er i tvivl om min seksualitet
jeg har været sammen med en pige men jeg kunne simpelhen ikke få den op at stå lige meget hvor meget vi prøvede men vids jeg er sammen med en dreng jeg syntes er lækker selfølgelig så står den med det samme
men jeg men jeg vil hellere være sammen med piger
tak for svaret på forhånd
Dreng, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej dreng på 16 år
Der er rigtig mange unge på din alder, der bliver i tvivl om deres seksualitet. Det er nemlig helt normalt i din alder at opleve, at man bliver tiltrukket af en af samme køn som en selv – det betyder ikke nødvendigvis, at man er homoseksuel.
På dit brev lyder det som om, du har erfaringer med at have sex med både piger og drenge. Du har oplevet, at det var nemt at få rejsning, de gange hvor du har været sammen med en dreng – men det er ikke lykkedes dig, dengang du var sammen med en pige.
Om man får rejsning eller ej, fortæller ikke nødvendigvis noget om ens seksuelle orientering. Der kan være rigtig meget andet på spil – det kan fx være, at du har været nervøs eller utryg, dengang du var sammen med pigen.
Du skriver, at du helst vil være sammen med piger… det kan også være netop derfor, du har haft svært ved at få rejsning – det har simpelthen betydet meget for dig, at det gik godt.
Om du er bøsse eller ej – det kan jeg derfor ikke svare på. Og det behøver du måske heller ikke selv svare på lige nu. Som teenager kan du give dig selv lov til at være lidt søgende. Når man er i puberteten, udvikler man sig nemlig rigtig meget - både kropsligt, mentalt og seksuelt. Det er derfor helt naturligt i de år, at prøve sig lidt frem for at finde ud af hvem man selv er, og hvad man kan lide. Så giv dig selv lov til at eksperimentere lidt. Men pas på dig selv. Gør kun det du føler dig klar til.
De bedste hilsener fra
BørneTelefonen