Brev
Er jeg accepterede
Hej.
Jeg er en ung dreng/gut på 17 år der gerne vil vide hvordan jeg skal sige til mine venner der kalder mig “bøsse” osv. at jeg er biseksuel, for de tror ikke på mig når jeg siger det.
Hvordan skal jeg så sige det?.
På forhånd tak
Dreng, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 17 år,
Jeg synes det er rigtig stærkt, at du gerne vil stå op for dig selv og sige fra over for dine venner. Du fortæller, at du allerede har sagt til dem, at du ikke er bøsse, men at de stadig ikke tror på dig. Jeg tænker lidt om du måske nogensinde har spurgte dem hvorfor de er så sikre på, at du er bøsse? Måske er der noget, som du gør, de ikke forstår og som vil give mening, hvis du får lov til at forklare baggrunden for det? Hvis ikke tænker jeg, at du måske skal forsøge at fokusere på, at du er afklaret med din seksualitet, og at det måske ikke betyder så meget, hvad andre tænker og siger så længe du selv hviler i hvad end du er til/ikke er til? Måske er der også nogen af dem, så ikke forstår, at der rent faktisk er forskelle og kun kan få øje hetero- eller homoseksualtet?
En anden løsning er selvfølgelig også at sige det til en voksen, som kan sætte en stopper for det – måske en lærer hvis det omhandler dine klassekammerater? Ellers har du måske en god ven blandt dine venner, som tror på, hvad du siger og som kan bakke dig op, når emnet kommer på banen?
Husk at være konsekvent, når du siger det til dem. Så selvom de måske griner af deres ”bøsse-joke” må du fastholde en alvorlig tone og fortælle dem, at du ikke siger det i sjov. Du mener, hvad du siger, og du vil ikke have, at de fortsætter med at joke med det. Det vil måske kunne få lukket for emnet – især hvis du samtidig viser, at står fast på det  og at de ikke skal kalde dig andet end dit navn. Det er sjældent sjovt at drille en, som ikke bliver påvirket af drillerierne. Men det bider jo et sted alligevel. Så de bør indse, at de skal stoppe nu og her!
Jeg håber at du har lidt at gå videre med og ellers er du altid velkommen til at kontakte BørneTelefonen på 116 111 eller skrive på chat eller sms.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen