Brev
Er det forbudt at se børneporno
Hej…
Jeg ser nogle gange porno, men dag jeg så en video kun med børn blev jeg tændt. Jeg tænker bare at efter som jeg kun er 12 år er det måske fordi det er nogle for min egen alder.
Er det forbudt at se børne porno? Som 12 årig?
Dreng, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej dreng på 12
Jeg kan se på dit brev, at du tænker lidt på, hvordan det kan være, at det tænder dig, at børnene er på din egen alder.
Det kan sagtens være, at din krop reagerer på netop det. Måske er det noget helt andet. Kroppen kan reagere på mange ting. Mange gange kan man ikke sige hvorfor, den reagerer, som den gør.
Det, du nu mærker og føler i din krop, behøver ikke at sige så meget om dig.
For du er 12 år – og i mange år vil din krop udvikle sig. Og du har mange år til at lære den godt at kende.
Jeg kan mærke på dit brev, at du ikke vil gøre noget forbudt eller forkert.
Det er jo også derfor, at du skriver herind. Det er godt – for man ved, at det skader børn at blive brugt i pornofilm.
Derfor er det forbudt at se børneporno.
På BørneTelefonen taler vi ind i mellem med unge, der som dig har set porno med børn. De er bange for, hvad der kan ske.
Hvis man støder på børneporno, skal man hurtigt lukke ned – og på den måde helt undgå at se det. Hvis man gør sådan – så sker der ikke noget.
Samtidig er det også en rigtig god ide, at man siger det til nogen, som kan hjælpe med at anmelde det.
Det er nemlig vigtigt, at det bliver stoppet.
Det er jo rigtige børn, der er på billederne. Og børn må ikke udsættes for sådan noget.
Hos SletDet kan man få hjælp til at anmelde det. Det finder du herinde: SletDet
Du kan også tale med en voksen, du kender, eller ringe til os på BørneTelefonen på 116111.
Måske har du lyst til at læse lidt mere om, hvad man skal tænke over, når man ser porno?
Man kan nemlig godt blive lidt forvirret, forskrækket eller overvældet af at se porno. Du kan læse BørneTelefonens gode råd om porno her: BørneTelefonen – Porno
Du er også meget velkommen til at ringe eller skrive igen, hvis du har flere spørgsmål eller tanker om børneporno
Kærlig hilsen
BørneTelefonen