Er det forbudt at se børneporno

Hej…
Jeg ser nogle gange porno, men dag jeg så en video kun med børn blev jeg tændt. Jeg tænker bare at efter som jeg kun er 12 år er det måske fordi det er nogle for min egen alder.
Er det forbudt at se børne porno? Som 12 årig?

Dreng, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Hej dreng på 12

Jeg kan se på dit brev, at du tænker lidt på, hvordan det kan være, at det tænder dig, at børnene er på din egen alder.

Det kan sagtens være, at din krop reagerer på netop det. Måske er det noget helt andet. Kroppen kan reagere på mange ting. Mange gange kan man ikke sige hvorfor, den reagerer, som den gør.

Det, du nu mærker og føler i din krop, behøver ikke at sige så meget om dig.

For du er 12 år – og i mange år vil din krop udvikle sig. Og du har mange år til at lære den godt at kende.

Jeg kan mærke på dit brev, at du ikke vil gøre noget forbudt eller forkert.

Det er jo også derfor, at du skriver herind. Det er godt – for man ved, at det skader børn at blive brugt i pornofilm.

Derfor er det forbudt at se børneporno.

På BørneTelefonen taler vi ind i mellem med unge, der som dig har set porno med børn. De er bange for, hvad der kan ske.

Hvis man støder på børneporno, skal man hurtigt lukke ned – og på den måde helt undgå at se det. Hvis man gør sådan – så sker der ikke noget.

Samtidig er det også en rigtig god ide, at man siger det til nogen, som kan hjælpe med at anmelde det.

Det er nemlig vigtigt, at det bliver stoppet.

Det er jo rigtige børn, der er på billederne. Og børn må ikke udsættes for sådan noget.

Hos SletDet kan man få hjælp til at anmelde det. Det finder du herinde: SletDet

Du kan også tale med en voksen, du kender, eller ringe til os på BørneTelefonen på 116111.

Måske har du lyst til at læse lidt mere om, hvad man skal tænke over, når man ser porno?

Man kan nemlig godt blive lidt forvirret, forskrækket eller overvældet af at se porno. Du kan læse BørneTelefonens gode råd om porno her: BørneTelefonen – Porno

Du er også meget velkommen til at ringe eller skrive igen, hvis du har flere spørgsmål eller tanker om børneporno

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

stem
Hvad synes du om porno? Klamt eller spændende? Stem her og se hvad andre har stemt.

hvad synes du om porno?

få flere gode råd og viden om porno

Det er helt almindeligt at blive nysgerrig på sex og porno. Det kan være, du selv har søgt på det? Eller måske du er stødt på det ved en fejl?

Porno kan for nogle opleves voldsomt og grænseoverskridende. Og mange fortæller at de føler, det er pinligt og holder det hemmeligt, hvis de er stødt på det. Men uanset om du har set porno ved en fejl eller med vilje, er det ikke pinligt. Mange voksne ser også porno en gang i mellem.

Det er bare vigtigt at huske på, at porno ikke er et billede på virkeligheden. Det er skuespillere, der har sex. Sex bliver derfor typisk vist mere voldsomt, og skuespillernes kroppe kan være redigerede.

Hvis du er utryg ved, hvad du har set – eller har spørgsmål til porno – kan du klikke dig videre her. Her kan du få gode råd, læse andre børns breve og teste din viden om sex.