En teenager som stiller spørgsmål på hendes seksualitet

Hej.

Jeg er en pige på 14 år og har haft det meget svært de sidste måneder fordi har sættet meget spørgsmål omkring min seksualitet.

Tingen er jeg ved jeg er til drenge og er/har også været forelsket i drenge og tænder også på dem men for nogle måneder siden begyndte jeg at tænke alt for meget om hvad jeg var osv.. Jeg tror ikke at jeg er lesbisk og har heller ikke lyst til at være det (ikke ondt ment men det er bare ikke rigtig mig)

men det som gjorde mig rigtig forvirret det var at jeg tænder på lesbisk porno og det gør jeg MEGET.

Har ikke haft følelser for en pige og kunne ikke rigtig forstille mig at være i et forhold med en pige men fordi jeg overtænker så meget så nogle gange så kommer jeg til at tro på det og det giver mig rigtig ondt i maven og det for mig virkelig til at tro at jeg er rigtig rigtig meget.

Og er meget bange for hvad jeg er, vil bare ikke have at jeg er. Og for ondt i maven omkring alt det her.

Håber at i kan hjælpe mig på en eller anden måde.

Please svar hurtigst som muligt.

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år,

Mange tak for dit brev! Jeg kan godt forstå, at du føler dig helt forvirret. Det er altså noget lidt svært noget, det dér med seksualitet. Der er rigtig mange, både piger og drenge, der går rundt med mange af de samme tanker og spørgsmål som dig.

Det lyder som om, du føler dig ret sikker på, at du er til drenge. Du har været forelsket i drenge og føler også, at det er dem, du tænder på. Jeg kan så godt forstå, at du er blevet lidt forvirret over, at du også tænder på lesbisk porno. Men det behøver slet ikke betyde, at du er til piger. Det er faktisk helt normalt at tænde på lesbisk porno – også selvom man er en pige, der er til drenge.

Mange har den samme seksualitet hele livet, men nogle oplever også, at deres seksualitet ændrer sig. Det betyder, at man f.eks. godt kan starte med at være til drenge, og så være lidt til drenge og piger, og så går man måske tilbage til at være til drenge. Sådan kan det være for nogen, men ikke for alle. Og dét, at man som pige tænder på lesbisk porno, siger ikke nødvendigvis noget om, hvilken seksualitet man har.

Jeg håber, at du kan være lidt tålmodig med dig selv – og at det måske kan hjælpe dig at tænke, at du bare har den seksualitet, du har – og at det måske ikke er så vigtigt, hvad den lige er. Det vigtige er de forelskelser, du oplever.
Hvis du har lyst til at læse lidt mere om det hele, står der lidt om det hos Sexlinien lige her: www.sexlinien.dk.

De bedste hilsner
BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?