Dreng som godt kan lide make up

Hej

er en 13 årig dreng som godt kan lide at lægge make up.

Jeg ville gerne kunne prøve at få falske øjen vipper og full face make up på med foundation mascara eyeliner øjenbryn øjen skygge OSV.

Min mor ved ikke at jeg gør det og hvordan skal jeg få fat på eyeliner og falske øjenvipper og få falske bejle på uden hun opdager der eller ser det.

Men er ikke til homo eller bisexsuel

Hilsen drengen

Dreng, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 13 år!

Det helt korte svar på dit spørgsmål er, at du kan handle al makeup i MATAS eller i et større supermarked som Føtex, Bilka, Kvickly eller hvad der er af den slags, hvor du bor, foruden i specialbutikker, som kun handler med skønhedsprodukter. Dem er der måske også nogle af i byen, hvor du bor.

Dit spørgsmål om, at du gerne vil skaffe produkterne uden at din mor véd det eller ser det, afhænger af, om du har lommepenge, som du selv bestemmer over eller om du skal bede din mor om lommepenge, når du har brug for dem.

Det afhænger også af, hvad din mor har adgang til, når hun kommer på dit værelse. Hvis hun for eksempel gør rent for dig på dit værelse eller rydder op for dig på dit værelse, er der en større sandsynlighed for, at hun véd, hvad du opbevarer på dit værelse end hvis du selv rydder op og gør rent på dit værelse.

Jeg får lyst til at sige, at jeg synes, det er ærgerligt, hvis dét at have interesse for makeup skal kobles med at have en bestemt seksualitet, når man er en dreng. Det behøver ikke være sådan. Hvis du tjekker www.sexlinien.dk vil du kunne læse om, at makeup ikke kun er for piger. Der er også drenge, der bruger makeup.

Det kræver mod at være åben om, at man  har en interesse, som måske er lidt særlig. Og, ingen af os véd med sikkerhed, hvordan andre reagerer. Nogle reagerer måske negativt. Andre er måske helt lige glade, og måske du vil have veninder, der vil synes, det er hyggeligt I taler om dette emne sammen og måske sminker hinanden?

Hvad er mon grunden er til du ikke ønske din mor får viden om din interesse? Måske ønsker du privatliv? Måske er du lidt usikker på, hvad din mor vil tænke om din interesse?

Vi mennesker er forskellige og vi har ret til at være forskellige fra hinanden. Det véd din mor sikkert godt.

Måske vil hun gerne bakke dig op i din interesse for makeup, hvis du fortæller hende om det.

Måske tager hun afstand og undrer sig. Vi véd det ikke – men jeg tænker på, at du er hendes søn og jeg tror på, at hun først og fremmest gerne vil støtte dig til at have det godt.

Mange hilsner fra Børnetelefonen.

få flere gode råd og hjælp til køn og identitet

Er du i tvivl om, hvilket køn du identificerer dig som? Måske du allerede ved det, men er nervøs for at fortælle det?

Her på siden kan du få gode råd og hjælp til at sige det højt. Du kan også teste din viden om de forskellige kønsidentiteter.

læs og giv råd til at springe ud

Vil du gerne fortælle din familie og venner om din seksuelle orientering?

Her kan du få andre børns gode råd til, hvordan du kan gøre det. Du kan også dele dine egne oplevelser og gode råd.

Køn og identitet Andre der hjælper

FSTB

Rådgivning til transkønnede børn og unge om køn og identitet
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

LGBT+ Danmark

Rådgivning om seksuel orientering, kønsidentitet og seksualitet