den tvivlende pige

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Hej 18 årige pige

Jeg kan godt forstå, at du er forvirret og ikke rigtig ved hvordan du kommer videre med din situation. Hvor er det ærgerligt, at din mor og især hendes mand ikke helt forstår alvoren i din situation.

Der findes, som du nok allerede ved, en del andre som har det ligesom dig - så du er ikke alene om dine tanker og følelser om, at være fanget i en forkert krop. Desværre kan det indimellem være svært for andre og især ens familie, at forholde sig til. Jeg forstår godt, at du ikke vil skuffe din mor og hendes drøm om, at have en en lille prinsesse - MEN det er vigtigere, at lytte til dine egne fornemmelser, følelser og tanker.

Jeg vil foreslå dig, at kigge lidt på LGBT Ungdom - http://lgbtungdom.dk/

Eller på sexliniens side her: http://www.sexlinien.dk/emneside-seksualitet-og-koen/trans.aspx

Her kan du læse om andre der har det ligesom dig, hvad har de gjort sig af tanker og hvordan man sætter gang i processen om, at skifte køn. Her kan du også få nogle ideer til hvordan man taler med sine nærmeste om de følelser du har. Det er jo en stor beslutning og i Danmark har man besluttet, at man dels skal være fyldt 18 år og dels skal igennem en masse samtaler, for at sikre at personen er klar til den store forandring.

Du kan evt. spørge din veninde om hun har lyst til at være sammen med dig og støtte dig i den process som du skal igennem - så ved du, at du har en som du altid kan tale med og som vil være der for dig, hvis andre ikke kan eller forstår det.

Jeg ønsker det bedste for dig og håber, at du finder frem til det helt rigtige for dig.

De bedste hilsner fra BørneTelefonen

få flere gode råd og hjælp til køn og identitet

Er du i tvivl om, hvilket køn du identificerer dig som? Måske du allerede ved det, men er nervøs for at fortælle det?

Her på siden kan du få gode råd og hjælp til at sige det højt. Du kan også teste din viden om de forskellige kønsidentiteter.

læs og giv råd til at springe ud

Vil du gerne fortælle din familie og venner om din seksuelle orientering?

Her kan du få andre børns gode råd til, hvordan du kan gøre det. Du kan også dele dine egne oplevelser og gode råd.

Køn og identitet Andre der hjælper

FSTB

Rådgivning til transkønnede børn og unge om køn og identitet
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

LGBT+ Danmark

Rådgivning om seksuel orientering, kønsidentitet og seksualitet