Brev
Bisexuelitet
Hej BB.
Jeg har tit tænkt på at jeg er til drenge, piger eller begge dele, så her er mit spørgsmål: Jeg går efter folk med personlighed ligegyldigt hvad for et køn.
Hvilket emne er det vi taler om.
Og vil det gøre mig til pansexual?
Dreng, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 12-årige dreng,
Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, hvis det kan være lidt forvirrende at finde ud af, hvad de forskellige betegnelser egentlig står for.
Når man er biseksuel, så er man tiltrukket af både drenge og piger. Panseksuel er lidt mere kompliceret, da det handler om, at man har en forståelse af, at der er mere end to køn – altså mere end dreng og pige. Det kan f.eks. være, at man er androgyn, hvor man både føler sig som dreng og pige eller f.eks. transkønnet, hvor man definerer sig ud fra et andet køn end det, man blev tildelt fra fødslen.
Nogle siger, at panseksuel er det samme som at være biseksuel, men når man er panseksuel, så er man også tiltrukket af andre køn end dreng og pige. Du kan læse mere om panseksualitet her: http://lgbt.dk/ordbog/panseksuel/, og hvis du måske gerne vil i kontakt med andre, som har det på samme måde som dig, så kan du tjekke LGBT ungdoms hjemmeside ud: http://lgbtungdom.dk/
Når du skriver, at du går efter folks personlighed, og at deres køn ikke betyder noget, så kunne det jo godt lyde som om, at du er panseksuel. Men igen så handler det altså lidt om, hvordan du opfatter køn.
Jeg håber, at mit svar gav lidt klarhed. Ellers er du velkommen til at ringe ind på BørneTelefonen på 116 111.
Kærlig hilsen,
BørneTelefonen