Brev
Aseksualitet. Er jeg det
Hej.
Jeg er en pige på 14 år, men bliver 15 næste januar.
Jeg går i ottende klasse og alle mine venner er begyndt at snakke om drenge, kærester, kysse og i nogle tilfælde sex.
Jeg kan være med i samtalen, men jeg kunne egentlig være meget ligeglad.
Jeg vil gerne have en kæreste en dag men den fysiske del (kys/snav og sex) siger mig ingenting.
Jeg kan bedre lide det følesmæssige og det tætteste jeg har det okay med er kram
jeg har haft crushes men ville ikke gøre noget for hvad nu hvis de synes at det var underligt at jeg synes sådan.
Når vi ser romantiske film i klassen syntes jeg at intime scener enten er kedelige eller underlige, og somme tider ubehagelige.
Er det for tidligt at sige til mig selv at jeg er aseksuel. Skal jeg vente til jeg har haft sex før jeg siger noget til nogle.
Hilsen en meget forvirret pige.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej pige på 14 år,
Der er mange piger på din alder, der har det som dig. At alt det der med kys, snav og sex ikke rigtig siger dem noget.
Nogle begynder at synes, at det er vildt spændende i en tidlig alder. Andre først senere. Det er helt normalt og okay.
Ens første kys og første gang man har sex, er rarest, hvis det er med en man holder af, og føler sig tryg ved.
Jeg tror, at du på et tidspunkt møder én, som du bare har helt vildt lyst til at kysse. Den rigtige har måske bare ikke været der. Endnu. Og måske du heller ikke har lyst til det lige nu.
Du skal sige til dig selv, at det er okay, at du har det sådan. For det er det. Så kan det være, at lysten til intimitet lige pludselig kommer.
Det er sejt og helt okay at vente, til den rigtige er der, og man bare ikke kan lade være.
I dag har man fundet ud af, at der findes mange forskellige typer af seksualitet og kønsidentitet. Det er godt, fordi det viser, at vi alle er meget forskellige - og det skal der være plads til. Men når man får en masse ord og beskrivelser, af de forskellige måder at have det med sig selv på, så kan man også føle, at de ting man mærker, helst skal passe ind under et ord. F.eks. aseksuel. Men det er meget sjældent, at tingene er så firkantede.
Jeg tror ikke, at det handler om, at du er aseksuel. Hvis du er det, er det noget, som du finder ud af med tiden - og så er det jo bare sådan, du er. Hvis du har lyst til at læse mere om at være aseksuel kan du tjekke her: http://www.sexlinien.dk/emneside-seksualitet-og-koen/aseksualitet.aspx .
I forhold til det du skriver om romantiske film, så er det helt normalt at få det sådan. Mange mennesker synes, at det kan være grænseoverskridende og ubehageligt at se sådan noget. Specielt når man ser det med en masse andre. Her er der mange, der kan få lyst til at grave sig ned i et hul, når der f.eks. kommer en sexscene. Mange synes det kan virke meget privat og intimt, og ikke noget man ser med andre.
Jeg håber, at mit svar her har kunne hjælpe dig lidt.
Mange hilsner fra
BørneTelefonen