Brev
Hvordan kontakter man lægen i forhold til at være trans?
Halløj.
Jeg ved ikke om det her er det rigtige sted at spørge, men jeg ville prøve alligevel, fordi jeg ved ikke hvor jeg ellers skulle spørge.
Jeg er en 17 årig trans dreng, og jeg er begyndt at tænke på om hvordan sådan noget som testosteron og top-surgery fungerer. Jeg vil gerne snakke med en læge omkring det, men mine forældre er stadig ikke helt ved det punkt hvor jeg kan spørge dem om de vil hjælpe mig med at finde en læge at snakke med. Jeg har overvejet bare at ringe til min lokale læge og spørge, men jeg ved ikke om det er en okay ting at gøre?
Jeg vil egentligt bare stille nogle spørgsmål, så jeg har den største mængde information når jeg vil tage beslutningen om jeg vil gøre nogle af tingene.
Hvilken som helst hjælp eller tips vil være en stor hjælp. På forhånd, tak.
Trans-dude, 17 år
17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej Dreng
Hvor er det godt du skriver når der er noget du gerne vil have hjælp til jeg skal prøve at svare dig så godt jeg kan.
Jeg vil starte med at sige at det er virkelig godt at du forsøger at finde mere viden så du kan tage beslutninger på et velinformeret grundlag.
Du skriver at din forældre ikke helt er ved et punkt hvor du kan spørge dem om hjælp. Det synes jeg lyder meget ærgerligt og jeg håber de snart kan når det punkt, hvor de kan hjælpe og støtte dig. Du kender jo bedst din situation, så det er op til dig hvem, hvordan og hvor meget du vil fortælle om din identitet og din planer. Jeg håber virkelige du har nogen omkring dig til at hjælpe med de tanker, du går og har, så du ikke skal være alene. Hvis ikke synes jeg, du skal overveje, om der er nogen, du tænker kan støtte dig.
Du skriver, at du har overvejet at ringe til din læge, så du kan få svar på dine spørgsmål, og det synes jeg lyder som en rigtig god måde at gøre det på. Det er din læges job at hjælpe dig med at få oplysninger, og han/hun ved meget om sundhedssystemet. Hvis han/hun ikke kan svare dig direkte, kan du i hvert fald få at vide, hvem du skal snakke med.
Du kan altid få en konsultation hos din læge til at stille nogle spørgsmål, og han/hun behøver ikke fortælle dine forældre, hvad I snakker om –  når det er privat, som det her er, og du næsten er voksen.
Du er måske allerede klar over det, men bare for en sikkerhed skyld, så synes jeg du skal vide, at hvis du ønsker testosteron, top-surgery eller lignende, så er det noget, der vil involvere din forældre, indtil du er 18 år.
Du får lige et link til Sexlinien, hvor du kan læse mere om muligheder som trans, det er ikke en erstatning for at snakke med din læge, men måske kan det besvare nogle spørgsmål. Du kan også læse mere om transitions-tanker her: LGBT+ Danmark
Til sidst vil jeg sige, at du har ret til at skifte til en ny læge fra det fyldte 15. år. Du behøver ikke at bruge din families læge, og du kan nemt vælge en ny på kommunens hjemmeside.
Håber mit svar kan hjælp dig, du har været supermodig ved at skrive ind til os, og hvor er det godt, du tør spørge om de ting, du har brug for. Husk på du har ret til at være dig selv og blive behandlet ordentligt.
Du kan altid skrive ind til os igen eller ringe på 116111 du kan være anonym lige som i dette brev
Kærlig Hilsen
BørneTelefonen.