Vil gerne have et barn

Hej

Jeg er en pige der snart bliver 15 år gammel.

Jeg vil rigtigt gerne have et barn nu.

Hvad skal jeg gøre?

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på snart 15

Det er meget almindeligt, at man i teenagealderen har mange forskellige tanker og følelser – og selvom de fleste nok vil mene, at det er for tidligt at få et barn, så kan tankerne alligevel godt fylde rigtig meget. Det er helt normalt.

Derfor tænker jeg, at det er vigtigt, at du tænker tanken lidt videre. At få et barn er nemlig en af de største ”ting”, man oplever i livet. Men at blive forældre er også en meget stor omvæltning, der kræver meget overskud og ansvar. Det kræver også, at ens liv bliver meget anderledes, fordi det altid er barnets behov, der kommer først. Man skal fx tjene penge, så man har råd til at forsørge sit barn.

Når man er 14 år, er det måske mest alle de dejlige ting, der følger med et barn, der fylder. Og ikke det enorme ansvar, der også følger med – og det er kun helt naturligt. Derfor tænker jeg, at du måske kan undersøge, om der er mulighed for, at du kan få lov til at lave alle de sjove ting med et barn uden alt det ansvar, der også følger med.

Måske kunne det være en mulighed at blive barnepige? På den måde kan du hygge dig med et barn og passe på det uden at skulle have alt det andet, der også følger med et forældreansvar. Hvad tænker du om det? Kunne det være en mulighed for dig?

Hvis tankerne fortsætter med at fylde, så synes jeg, at du skal prøve at tage en snak med en voksen, fx dine forældre eller måske en lærer, så det ikke længere er noget, du skal gå alene med. Det kan også føles som en enorm lettelse.

Jeg håber, du kan bruge mit svar. Husk også, at du altid er velkommen til at kontakte BørneTelefonen på 116 111.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Er du bange for at du er blevet gravid? Få gode råd her

Hvis du har haft ubeskyttet sex og er bange for, om du måske er gravid, kan det være, du har spørgsmål som: Hvordan ved jeg, om jeg er gravid? Hvornår kan jeg tage en graviditetstest? Har lægen tavshedspligt? Kan jeg tage en fortrydelsespille?

Her på siden kan du få hjælp ved at prøve guiden, læse gode råd eller breve fra andre unge. Du kan også se, hvilke rettigheder du har, hvis du skal tale med din læge.

Graviditet Andre der hjælper

Klinkker for prævention og sexsygdomme

Rådgivning og undersøgelse - prævention, graviditet og sexsygdomme
Læs mere

Mødrehjælpen

Rådgivning vedr. uønsket eller planlagt graviditet og til unge forældre
Læs mere

Sexlinien

Rådgivning og information om krop, seksualitet, sex, grænser og køn (15-25 år)