Brev
vigtigt! hjælp!
hej jeg er en pige på 14, her i weekenden har jeg haft sex med min 16 årige kæreste, vi var begge enige om det og jeg elsker ham meget højt!
men her idag da jeg var på toilettet, fandt jeg et kondom oppe i mig! jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre!? er virkelig i panik!
min kæreste er lige taget til Amsterdam og jeg tør ikke at spørge min mor til råds… hjælp mig!!!
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige
Tak for dit brev. Sikke en ubehagelig oplevelse - jeg kan godt forstå, du nu er nervøs for, om du kan være blevet gravid.
Du har hurtigt skrevet her til BørneBrevkassen, men desværre er der lidt ventetid på svar, så jeg håber, du i mellemtiden har fået snakket med nogen om det..? Alligevel vil jeg lige give dig mine tanker med - for jeg ved godt, at det kan være rigtig svært at skulle sige til sin mor (eller i det hele taget sige det til nogen).
Det er sådan, at hvis du er blevet gravid, vil det først kunne ses på en graviditetstest, når du er gået 1-2 uger over din normale menstruation. Så det vil ikke give dig et sikkert svar at tage en graviditetstest nu. Det er også derfor, jeg tænker, at det kunne være godt for dig, hvis du kunne snakke med nogen om det, for ventetiden kan være svær at holde ud alene.
Hvad tror du, din mor vil sige, hvis du fortæller hende, hvad der er sket, og at du har brug for hendes hjælp? Selv om det måske ikke er noget, I har snakket om før, så tror jeg altså, at de fleste mødre op gennem deres døtres barndom på et eller andet tidspunkt får tanken, at deres døtre kunne blive gravide - og de fleste mødre har sikkert sagt til sig selv "jeg vil hjælpe min datter og støtte hende, uanset hvad der sker"... Jeg kender ikke din mor, men jeg kender mange mødre... Hvis du tænker på din egen mor, tror du så, hun kan have haft samme tanker om dig..?
Så selv om din mor måske vil blive overrasket over, at du som 14-årig kommer ud for et kondom-uheld (som mange altså kommer ud for), mon hun så ikke vil hjælpe dig og gøre sit bedste for, at du kommer igennem det her på den bedste måde?
Det er altså det rareste at have en, man kan tage til lægen sammen med, hvis man skal undersøges - og det er som sagt også rarest at nogen ved, hvad man går og er urolig for.
Hvis du har brug for flere opbakkende ord, så skynd dig at ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvor vi er vant til at snakke med børn og unge om svære ting.
De bedste ønsker fra BørneBrevkassen
Er du bange for at du er blevet gravid? Få gode råd her
Hvis du har haft ubeskyttet sex og er bange for, om du måske er gravid, kan det være, du har spørgsmål som: Hvordan ved jeg, om jeg er gravid? Hvornår kan jeg tage en graviditetstest? Har lægen tavshedspligt? Kan jeg tage en fortrydelsespille?
Her på siden kan du få hjælp ved at prøve guiden, læse gode råd eller breve fra andre unge. Du kan også se, hvilke rettigheder du har, hvis du skal tale med din læge.