Brev
Underlivs kramper og graviditet.
Hej,
jeg er en pige på 13 år der her for ca. 2 uger siden mistede sin mødom med sin kæreste..
Og der brugte vi ikke kondom i starten, så dagen efter tog jeg en fortrydelses pille.
Og så her for 4 dage siden havde vi ikke rigtig sex men han tog den bare lidt ind og ud altså uden kondom. Og man kan ikke tage en til fortrydelses pille uden at have menstration i mellemtiden har jeg læst.
Efter det har jeg haft rigtig ondt i maven og så her igår aftes havde vi lidt samleje igen! Med kondom! Og jeg ved ikke helt hvad der går af mig, det hele går bare så stærkt ..
Men så igår aftes efter vi have gjort det, fik jeg de vildeste mave kramper og skulle hele tiden prutte men følte jeg ikke kunne .. Og nu har jeg læst om forskellige ting på nettet der virkelig forskrækkede mig.
Jeg vil virkelig gerne tjekkes hos en læge men jeg tør ikke tage til min egen læge hvis nu at hun fortæller det til min plejemor , og forleden dag havde jeg et lille skænderi med min plejemor om sex. Det vil hun ikke have jeg begynder på.
Kan man gå til en anden læge og blive undersøgt uden de fortæller det hjemme?
Hvorfor får jeg så voldsomme underlivskramper ?
Hvad skal jeg gøre?
Håber virkelig at der er en der kan hjælpe 🙁 da jeg er rigtig bange og ked af det.
Hilsen pigen der bekymre sig.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Tak for dit brev herind til brevkassen, jeg kan godt rigtig godt forstå at du blev ked af det og bange. Utrygheden ved ikke at vide hvad der sker indeni og de stærke underlivskramper lige efter samleje, er følelser man har brug for at snakke om, for at finde frem til hvad det egentlig er.
Du er 13 år og fysisk sker der rigtig meget, kroppen udvikler sig i rivende fart. Teenager stadiet eller puberteten kan opleves som en ekstrem forvandling – både for dig og for dem som er tæt på dig. Kroppen ændrer sig fysisk fra en barnekrop til en voksenkrop, og der sker også en stor indre forandring, blandt andet i tanker og følelser.
Udviklingen og følelserne er styret af vores hormoner, hormoner er kemiske stoffer der dannes i nogle af kroppens kirtler, så vi kan ikke selv bestemme over dem. Men vi kan bestemme hvordan vi vælger at handle i de situationer der opstår. Det er ikke kun kroppen som ændres, du modnes også psykisk. Du oplever sikkert nye følelser, som fx forelskelse. Som et ungt menneske i fuld udvikling, er du måske også sårbar og humøret svinger tit.
Det er ret almindeligt at menstruationen er uregelmæssig i de første år og menstruations smerterne kan sagtens føles meget meget kraftige og der kan komme meget blod, næsten ingen blod eller slet ingenting, kun smerter. Så selvom du ikke syntes det var tid til menstruationen, så kan det godt være menstruationssmerter du mærkede. Dette siger jeg ikke for at forskrække dig, men for at fortælle dig, at kroppen arbejder.
Måske har du også læst om det man kalder bivirkninger ved fortrydelsespiller? Det kan være kvalme, opkastning, mavesmerter og brystspænding. Fortrydelsespillerne kan også give pletblødninger, som du måske forveksler med menstruation. Andre bivirkninger kan ses af indlægssedlen –  den seddel som lå i æsken med pillen. Bivirkningerne forsvinder som regel få dage efter behandlingen.
Når smerterne kommer, er det meget naturligt at begynde at spænde, men prøv at slappe af, jo mere du spænder, jo mere ondt kan det gøre. En ide er og at dyrke idræt – selv om du måske bare har lyst til at krybe under dynen. Det hjælper nemlig at bevæge dig, fordi du får blodet til at rulle i årene og dine muskler bliver afspændt. Prøv med gymnastik, svømning, løb eller yoga, hvor du rigtig får slappet af i kroppen - et dejligt varmt bad er også godt. En gåtur kan også sagtens hjælpe.
Jeg kan ikke svare dig på om det du oplevede, var menstruations smerter men hvis du synes, det bliver ved med de voldsomme smerter, så tænker jeg at du må en tur til lægen som vil kunne hjælpe dig. Du har jo mulighed for at ringe til lægen, og spørge om disse ting. Du kan fx sige, at du gerne vil spørge om noget og være anonym (ikke sige hvad du hedder). Så kan du høre om det er ok med lægen du ringer til, og det kan jo være en tilfældig læge du ringer til - bare det er en der er ok med at svare uden at vide hvem du er.
Du skriver at det hele går lidt stærkt, måske vil det hjælpe dig at stoppe op og mærke efter om du synes det hele er ok? Om du føler dig presset til sex eller om du virkelig gerne vil. Vi er så sårbare i vores seksualitet, men samtidig også så nysgerrige og det kan være svært at finde frem til hvordan vi får passet på os selv, og samtidig får oplevet.
Jeg vil rigtig gerne opfordre dig til at være tro mod dig selv og mærke efter om det nu også går lige så stærkt eller langsomt som DU har lyst til. Vi kan ikke rigtig gøre det om, hvis vi fortryder noget der er sket, men vi kan altid gøre det bedre næste gang og lære af vores erfaringer. Jeg er glad på dine vegne, over at du og din kæreste nyder hinanden. Sex er mange ting og man behøver ikke have samleje, for at have sex. Man kan udforske hinandens kroppe og finde frem til hinandens skønne punkter.
Sex skulle jo gerne være en nydelse, hvor bekymringer om graviditet og sygdom ikke bør fylde så meget. Jeg tænker, at det ville være hjælpsomt for dig/jer, hvis du og din kæreste forbereder jer til næste gang I skal have sex, så du/I ikke kommer i samme situation igen, hvor du og din kæreste har ubeskyttet sex og du bliver rigtig nervøs over om der sker noget. I kan lave aftaler om, at I skal bruge prævention og at det er ok at sige nej, hvis ikke der er prævention.
Ud over graviditet, er det også vigtigt at beskytte sig mod forskellige seksuelle overførte sygdomme, man kan søge mere viden på www.sexlinien.dk , man kan ringe ind og de har også en chat, hvis du har lyst til at snakke med dem. Chatten er er åben mandag til torsdag mellem kl. 17-19 http://www.sexlinien.dk/Default.aspx?ID=31767. Jeg tænker, det vil være rart for dig at have en voksen kvinde at snakke med om de ting du oplever. Kunne det tænkes at du kunne forsøge igen med din plejemor, og snakke med hende om menstruation og udvikling generelt? Måske kan du så skrive et brev til din plejemor om, hvorfor du synes at p-piller vil være godt for dig. Hun synes, at du er for ung til sex, og det gætter jeg på, at hun gør for at passe på dig bedst muligt. Måske vil hun også få øje på, at når du nu er sexuel aktiv, så er det tid til at bestille tid hos lægen og snakke prævention. Det er jo også muligt at du selv bestiller tid hos lægen og snakker om prævention, hvis du bestiller tid kan du også sige det til din plejemor og tage hende med.
Hvis du tænker det bliver for bøvlet, så er det også muligt at du kan ringe og snakke med din sagsbehandler på kommunen, eller snakke med din tilsynskonsulent som besøger dig i din plejefamilie. Eller måske er der en anden kvinde, f.eks. i klubben eller i skolen (pædagog, lærer, sundhedsplejersken), som du synes du kan snakke med om sex og prævention og andre ting, hvad tænker du om det?  Jeg håber at du får opklaret det med smerterne og at du også får passet på dig selv. Du er selvfølgelig altid velkommen til at skrive eller ringe herind igen på 116 111. Kærlig hilsen BørneTelefonen